cookie-og-privatlivspolitik
15.01.2020.-Begyndelsen af bygningen af den nye StorstrømsBro. Her er støbningen af de første 2 bropiller fra Falstersiden.
(Foto: Flemming Keith Karlsen)
Emanuele Lancellotti har sagt farvel til jobbet ved storstrømsbyggeriet. Arkivfoto
Foto: Fl.Keith Karlsen

Skinner og veje

Endnu en chef stopper på Storstrømsbroen

Der er travlhed ved udgangen på byggeriet af den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.




29. januar 2021 kl. 08:18 Af Citathistorie

Annonce

Efter mindre end et år i spidsen for det statslige byggeri har den italienske projektdirektør Emanuele Lancellotti nemlig forladt projektet, skriver Fagbladet 3F.

Det er det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der har kontrakten på Storstrømsbroen, som bliver fire kilometer lang og kommer til at koste 2,1 milliarder danske skattekroner.

Den første chef på brobyggeriet, Ennio Buson, holdt kun i lidt over et år, og da Emanuele Lancellotti overtog styringen 6. januar 2020, var opgaven blandt andet at undgå forsinkelser og manøvrere uden om flere af de problemer, der helt fra starten har plaget byggeriet.

I løbet af det seneste år er det imidlertid kommet frem, at den nye bro er et halvt år bag tidsplanen og risikerer at blive yderligere forsinket.

Samtidig styrtbløder SBJV i det seneste regnskab, hvor de er i minus med 155 millioner kroner.

Annonce

SBJV oplyser til Fagbladet 3F, at Emanuelle Lancellotti er stoppet på Storstrømsbroen efter eget ønske, men kommer ikke nærmere ind på, hvordan de aktuelle problemer med tidsplan og økonomi spiller ind på udskiftningen i toppen af byggekonsortiet.

Afløseren for Emanuele Lancelloti – og dermed den tredje chef på det to år gamle brobyggeri – bliver italienske Aldo Cattaneo.

- Hovedfokus for Aldo Cattaneo er at fortsætte arbejdet med at bygge den nye Storstrømsbro. Det er korrekt, at både tidsplan og budget er udfordret, blandt andet som følge af det rekordvåde år i 2019 og den globale pandemi i hele 2020, lyder det i et skriftligt svar fra SBJV’s danske pressetalsmand Christian Lemvigh.

Ifølge Vejdirektoratet, der er statens bygherre på Storstrømsbroen, og som har presset på for at få mere fart på opførelsen af den nye bro, er den aktuelle corona-epidemi dog langtfra hele forklaringen på forsinkelserne.

I en statusrapport fra begyndelsen af maj peger Vejdirektoratet på mangelfuld planlægning og strukturering som en af hovedårsagerne til, at SBJV halser efter tidsplanen.

Annonce

Den nye bro skulle oprindeligt have stået klar til biltrafik i 2022 og togtrafik i 2023, men det er nu udskudt til henholdsvis 2023 og 2024.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

ANNONCE