Politi, Skat og Trafikstyrelsen samarbejder om at få skovlen under brodne kar i vognmandsbranchen.
Man skulle tro, at en lastbil, som netop har fået lov til at forlade en synshal, skulle være i tiptop stand og sikker i trafikken. Men sådan er det ikke nødvendigvis.
I forbindelse med politiets trafikkontroller i påsken blev et slingrende lastbilvogntog vinket ind til siden, og det viste sig, at en af bilens aksler slet ikke var fastgjort i den ene side, oplyser Trafikstyrelsen i en pressemeddelelse.
Lastbilen havde været til syn blot en time tidligere, men enten havde synshallen ikke opdaget den alvorlige fejl, eller også havde man set gennem fingre med den. Det har nu ført til en skærpet kontrol med den pågældende synshal, oplyser Trafikstyrelsen.
Påskekontrollen afslørede flere bommerter blandt de lastbiler, der blev standset. Blandt andet ulovlig anvendelse af chauffører og brud på køre- og hviletidsbestemmelserne.
Trafikstyrelsen og Skat deltog i påskekontrollen. Formålet er at få stillet de vognmandsfirmaer, som ikke overholder reglerne, til ansvar.
- Deltagelse i landevejskontrollen giver klare resultater, siger Trafikstyrelsens sikkerhedsdirektør, Jesper Rasmussen.
- Når forskellige myndigheder samtidig kan gennemføre en 360 graders kontrol af den enkelte lastbil, kan vi meget hurtigere finde de vogmandsvirksomheder, der ikke har orden i sagerne, siger han.
Ideen med at blande flere myndigheder ind i kontrollen er, at når en lastbil for eksempel tages i brud på reglerne, bliver virksomheden også kigget efter i sømmene på andre punkter.
Ifølge Trafikstyrelsen har samarbejdet med politi og Skat allerede ført til skærpet tilsyn med flere vognmandsvirksomheder.
Grove overtrædelser kan have store konsekvenser for vognmandsvirksomhederne. Det kan i yderste konsekvens betyde, at vognmandstilladelsen bliver tilbagekaldt.
/ritzau/