Særligt unge mænd i alderen 20-29 bliver snydt, når de handler med andre på nettet. Det skriver National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) i en pressemeddelelse.
Derfor lancerer Nationalt Center for It-Kriminalitet (NCIK) med støtte fra Trygfonden en kampagne, der skal give unge større bevidsthed om risikoen ved at handle på nettet.
- Vi håber, at kampagnen vil minde dem om at bruge deres kritiske sans og lytte en ekstra gang til mavefornemmelsen, hvis der er ting ved sælger, varen eller handlen, der vækker mistanke, siger Kresten Munksgaard, der er leder af forebyggelse og analyse i NCIK.
Sidste år blev flere end 10.000 danskere snydt i en handel med andre på nettet.
Indtil videre i 2023 har enheden modtaget 6.800 anmeldelser. Denne form for svindel udgør over 40 procent af it-relateret økonomisk svindel, hvilket gør den til den mest almindelige på området.
- Desværre er problemet nok større, end vi ser i anmeldelserne. Justitsministeriets offerundersøgelse tyder på, at der er flere, der er udsat for denne slags svindel, end der er anmeldelser, siger Kresten Munksgaard.
Anmeldelsestallet er derfor et minimumtal.
Når man handler på nettet, er det en god idé, at forholde sig skeptisk.
- Man skal tænke sig om, stoppe op og huske mavefornemmelsen. Hvis sælger beder om en overførsel til en anden konto end sælgerens egen, eller hvis sælgeren har meget travlt med at gennemføre handlen, kan det være tegn på, at sælgeren forsøger at svindle.
- Man skal også være særligt opmærksom, hvis der er tale om en dyr vare til en meget lav pris. Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det sandsynligt, at man har at gøre med en svindler, siger Kresten Munksgaard.
I den kommende tid starter tusindvis af unge på en uddannelse. Kresten Munksgaard opfordrer til, at man husker de gode råd til nethandel, når man forbereder sig til studiestart.
- Det er typisk bærbare, smartphones og andre elektronikvarer, der svindles med. Her ved studiestart er der mange unge, som køber brugt. Både fordi de er på SU, og fordi de gerne vil handle bæredygtigt.
I sidste ende er Kresten Munksgaards bedste råd at mødes fysisk med sælgeren og afstå fra handlen, hvis man er usikker.
I forbindelse med kampagnen vil NCIK i samarbejde med Politiets Online Patrulje afholde en række onlinearrangementer, hvor både unge og deres forældre kan få gode råd til at undgå at blive snydt, når de handler med andre.
/ritzau/