Vejdirektoratet går i gang med stort projekt.
NORDFALSTER Vejdirektoratet vil gerne forlænge Farøbroernes levetid ud i fremtiden.
Derfor går man i år i gang med at udskifte slidte dele af broerne, og arbejdet strækker sig ind i 2023.
- Når vi udskifter nedslidte dele på en bro, så forlænger vi samtidig broens levetid. Det giver rigtig god mening, blandt andet i forhold til klimaregnskabet, siger projektleder Emilie Dittmer Hartwich fra Vejdirektoratet.
Slidlag skal skiftes
En af de store opgaver, som Vejdirektoratet skal udføre på Farøbroerne, er en udskiftning af slidlaget på broen.
Slidlaget er den øverste del af asfalten, og det beskytter de underliggende lag i vejbanerne.
Ifølge Vejdirektoratet har dette slidlag på broen ikke været skiftet siden 1985, hvor Farøforbindelsen blev indviet.
- Der er efterhånden mange revner og ujævnheder i slidlaget, der trænger til at blive udbedret, siger Vejdirektoratet.
Det er ikke kun på selve broen, at slidlaget skal skiftes. Noget lignende skal ske på vejstrækningen nord for broen.
Vejdirektoratet oplyser, at dette arbejde vil skabe gene for trafikanterne.
Der er dog ikke sat dato på, hvornår slidlagsarbejdet skal begynde.
- Vi vil informere mere, inden arbejdet går i gang, siger Vejdirektoratet.
Maling på underside
Derimod står det fast, at man i år begynder at male flere dele af broernes underside.
- Der er ved at danne sig rust flere steder, fortæller Vejdirektoratet.
Denne reparation har til formål at udskyde det tidpunkt, hvor hele undersiden af de to broer skal have en omgang maling.
Undersiden af broerne har i øvrigt et areal, der svarer til 12 fodboldbaner.
Under malerarbejdet vil et af køresporene over broerne blive lukket.
Det sker for at skaffe plads til en lift til malerne.
Brolejer renoveres
I år vil Vejdirektoratet også begynde at renovere de brolejer, hvor broen hviler på sine bropiller.
Disse brolejer vil blive demonteret ét af gangen. Det sker ved at løfte broen nogle få millimeter af gangen, og det sker med donkrafte.
Ifølge Vejdirektoratet vil dette arbejde ikke kræve, at kørebanerne over broerne bliver spærret.
Arbejdet med denne reparation vil udelukkende ske fra undersiden af Farøbroerne.