LOLLAND-FALSTER: Købet af 14 batteritog til Lokaltog, der blandt andet driver Lollandsbanen, kan stadig nå at blive en succeshistorie. Det håber et flertal af politikerne i Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde.
På et ekstraordinært møde onsdag eftermiddag besluttede de at anbefale regionsrådet, at det skal anbefale Lokaltog at gennemføre et nyt udbud, efter at det første endte skuffende. Prisen står således til at blive markant højere end forventet, da man besluttede at lave udbudet.
Den gang forventede man, at batteritogene ville kunne anskaffes og sættes i drift med en årlig merudgift i forhold til de nuværende dieseltog på 2-2,5 millioner kroner. Men på grund af inflation og højere renter er resultatet af udbudet, at meromkostningerne vil blive på 9,5 millioner kroner om året.
Det resultat gjorde i første omgang politikerne "stærkt bekymret", og derfor bad de om at få beskrevet, hvad alternativet var til at acceptere budet. På den baggrund opridsede forvaltningen i samarbejde med Lokaltog og Movia seks forskellige mulige scenarier og anbefalede to af dem:
Enten at købe togene, selvom de bliver dyrere end håbet, eller at køre videre med de gamle dieseltog nogle år endnu og så lave et nyt udbud i 2025 eller 2027 og håbe, at verdensøkonomien har det bedre til den tid.
Trodser advarsel
Men et flertal af politikerne i udvalget - 6 af de 11 medlemmer - valgte altså at støtte en tredje løsning, nemlig hurtigst muligt at gennemføre et nyt udbud.
Den løsning har tekniske og juridiske rådgivere ellers advaret imod. Dels fordi man risikerer, at prisen bare vil være endnu højere, og dels forde det vil forsinke processen, så man vil blive nødt til at holde liv i de gamle dieseltog i længere og tid og også forlænge lejen af de tre togsæt, der er lejet i Nordjylland, og som er indsat på Lollandsbanen.
- Men den grønne omstilling er så hamrende vigtig, argumenterede flertallet ifølge næstformand Felex Pedersen (S), der selv tilhørte et lille mindretal, der ønskede i stedet at acceptere budet og købe de 14 batteritog.
Et enkelt medlem - udvalgets formand, Christian Wedell- Neergaard (K) - ønskede at køre videre med dieseltogene og vente nogle år med et nyt udbud.
Christian Wedell- Neergaard (K), formand for Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejdeDet vil gå voldsomt ud over busdriften i regionen, hvis vi siger ja. Og der er ikke noget, der tyder på, at et genudbud vil give billigere tog. Tværtimod.
- Vi har fået priser hjem, som langt overskrider det, vi havde regnet med, og det vil gå voldsomt ud over busdriften i regionen, hvis vi siger ja. Og der er ikke noget, der tyder på, at et genudbud vil give billigere tog. Tværtimod kan det give dyrere tog, og et genudbud koster 10 millioner kroner. Flertallet vil presse på for den grønne omstilling, og det har jeg respekt for, men det er meget dyrt, så jeg synes, man skulle se tiden an, siger han.
Er lidt mugne
Flertallet havde i øvrigt et par tilføjelser til ønsket om et hurtigt genudbud. For det førte at det skal præciseres, at togene skal være med sæder, borde, toiletter og wifi, så man kan arbejde i togene.
- I udbudet havde Lokaltog ikke skrevet ind, at man vil have borde, toiletter og wifi. Det er vi lidt mugne over, siger Felex Pedersen.
Og for det andet ønsker flertalsgruppen, at udbudet også skal omfatte en option på at købe 10 ekstra togsæt.
- Der har hele tiden været en undertone af, at man kan købe 10 mere. Men til hvilken pris? Det er måske store tanker, men det kunne måske godt være interessant at købe 20 eller 24 tog, hvis vi skulle finde en rig Onkel Joakim. Det vil også kunne give billigere drift og reservedele, siger Felex Pedersen.
Felex Pedersen (S), næstformand for Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejdeVi ved ikke, om vi får billigere eller dyrere tog. Det er en gambling.
Han erkender, at flertalsbeslutningen i et eller omfang er en satsning.
- Vi ved ikke, om vi får billigere eller dyrere tog. Det er en gambling. Men den grønne omstilling er kommet for at blive, og vores nuværende tog er nedslidt, så vi skal have nye tog, siger han og tilføjer, at sagen giver anledning til at presse på for, at staten bevilger flere penge til regionerne.
- Regionsbanerne i hele landet er presset økonomisk, så det holder ikke, at vi er så lidt finansieret. Det bliver vi nødt til at se på, siger han og svarer på Christian Wedell-Neergaards vurdering af, at investeringerne i batteritogene vil "gå voldsomt ud over busdriften":
- Der står ikke i granit, at det vil koste busruter. Men gør du ikke noget, koster det baner.
Sådan stemte de
- Sagen om købet af batteritog splittede både Socialdemokratiet og De Konservative.
- Flertallet, der ønsker et hurtigt genudbud, består af: Dennis A. Jørgensen (S), Susanne Lundvald (S), Flemming Damgaard Larsen (V), Dorthe Adelsbech (V), Helle Laursen Petersen (K) og Thomas Vesth (LA).
- Mindretallet, der ønskede at acceptere budet og købe togene nu, består af: Felex Pedersen (S) og Jan Hendeliowitz (S).
- Mindretallet, der ville køre videre med dieseltogene og først lave et nyt udbud om nogle år, bestod af: Christian Wedell-Neergaard (K).
- Kathrine Monsrud Ekelund (S) deltog ikke, og Jacob Panton (V) deltog kun i en del af mødet.
Sagen skal behandles af Forretningsudvalget og Regionsrådet, men afgøres reelt af Lokaltogs bestyrelse.