ABED: Energiselskabet Nature Energy, som producerer biogas på flere anlæg i Danmark, har søgt Lolland Kommune om miljøgodkendelse til etablering og drift af det påtænkte biogasanlæg ved Abed, vest for Stokkemarke, og der er lavet et udkast.
Man kan inden tirsdag 18. oktober anmode om at se udkastet ved at maile til virksomhedogaffald@lolland.dk.
Enhver har ret til at kommentere udkastet til afgørelsen inden for en frist på to uger fra modtagelsen af udkastet.
Nature Energy ønsker at opføre et nyt biogasanlæg til behandling af husdyrgødning og øvrige biomasser. Det planlagte biogasanlæg skal behandle op til cirka 600.000 ton biomasse om året.
Laver gas af organisk biomasse
Anlægget bliver et fællesbiogasanlæg, som skal modtage organisk biomasse, som afgasses under dannelse af biogas.
Biomassen udgøres af husdyrgødning, animalsk og vegetabilsk biomasse - herunder vegetabilske restprodukter fra fødevareproduktion.
Der forventes en årlig produktion af rå biogas på op til cirka 58 millioner kubikmeter om året, som renses og opgraderes til cirka 35 millioner kubikmeter bionaturgas om året.
Der vil være et samlet oplag af biogas på anlægget på under 10 tons.
Efter rensning og opgradering tryksættes bionaturgassen og tilføres det forventede, nye naturgasnet.
Den afgassede biomasse udbringes på landbrugsarealer og bidrager således med næringsstoffer til planter.
Adgang fra Vestre Landevej
Anlægget kommer til at ligge med forbindelse til det overordnede vejnet - Vestre Landevej (Rute 9) og cirka 1,5 kilometer fra det planlagte, overordnede naturgasnet, som skal linjeføres syd for projektområdet.
Tilkoblingen til naturgasnettet forventes at blive til en planlagt station umiddelbart øst for Nakskov.
Der etableres indkørsel til anlægget ved Abed fra Vestre Landevej (Rute 9). Det planlægges, at al trafik til og fra anlægget vil ske via Vestre Landevej.
Der vil være kørsel med biomasse fra de enkelte leverandører til anlægget og fra anlægget med afgasset biomasse - altså gødningsprodukt - til landbrug i nærområdet.
I drift året rundt
Det ansøgte projekt omfatter etablering af en række bygningsdele samt tankanlæg. Anlægget vil være i drift 24 timer dagligt året rundt, og der vil blive transporteret biomasser til og fra anlægget døgnet rundt, dog vil hovedparten af biomasserne blive tilkørt i tidsrummet fra klokken 6 til klokken 20 på hverdage og lørdage fra klokken 6 til klokken 14.
Tilkørsel af biomasser i aften- og natperioden vil primært ske i forbindelse med tilførsel af sæsonbestemte biomasser som roepulp, kartoffelpulp og lignende, hvor relevante fødevarevirksomheders produktion og behov for afsætning af biomasse er koncentreret i en relativt kort periode.
Der vil ikke forekomme støvgener fra drift af anlæg eller fra transporterne. Alle køreveje er befæstede med fast belægning i form af asfalt eller belægningssten.
Håndteringen af lugtende biomasser på anlægget vil foregå i lukkede systemer. Ikke-lugtende faste vegetabilske biomasser vil blive leveret og opbevaret i planlagrene, hvor biomassen løbende vil blive overdækket, skriver Nature Energy videre i ansøgningen.
Ved fuld produktion vil der være 13 til 15 ansatte på virksomheden fordelt mellem driftsafdelingen og chauffører. Anlægget vil være bemandet i dagtimerne på hverdage og i mindre omfang på lørdage, søn- og helligdage.
Til- og frakørsel sker som nævnt via en fremtidig adgangsvej til Vestre Landevej og omfatter primært lastbiltransporter.
Op til 98 transporter om dagen
Biogasanlægget forventes at øge trafikken på det omkringliggende vejnet. En transportanalyse viser sæsonvariationen med cirka 98 transporter per dag i oktober til januar og 66 transporter per dag i februar til september.
Der er i analysen taget udgangspunkt i 312 kørselsdage om året.
Kørsel kan foregå hele døgnet, men vil typisk være fordelt på mandag til fredag i tidsrummet klokken 6 til klokken 20 og lørdage klokken 6 til klokken 14.
En transport svarer til en indkørsel til anlægget og en udkørsel fra anlægget.
På sigt kan der blive etableret rørføring for tilførsel af biomasse fra større husdyrbrug beliggende nær anlægget. Det vil i givet fald medføre, at antallet af transporter vil blive reduceret.
Der er udarbejdet støjberegning for anlægget i fuld drift, som viser, at støjbidraget fra anlæggets støjkilder sammen med bidraget fra den interne transport samt kørsel til og fra anlægget vil ligge under de støjgrænseværdier, som vil gælde til omgivelserne, fremgår det videre af ansøgningen.