Børn læser mindre i deres fritid, end de gjorde i 2010. Men mødre og venner kan inspirere børnene til at lægge skærmen væk og tage en bog ned fra hylden.
Når danske børn smider sig i sofaen med en bog efter skole, så er det i de fleste tilfælde, fordi deres venner eller deres mor har inspireret dem til at læse.
Det viser den hidtil største undersøgelse af børns læsevaner, som blev foretaget i oktober 2017 for tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Undersøgelsen viste, at antallet af børn, der læser mindst flere gange om ugen, er faldet fra 61 procent til 56 procent siden 2010, og at børn i dag bruger mere tid på streamingtjenester, spil og sociale medier.
Men når børnene læser, så pegede de 8721 adspurgte elever fra 3.-7. klasse hovedsageligt på tre årsager: Fordi deres venner, deres mor eller en film havde inspireret dem til det.
I dag offentliggør Fremtidens Biblioteker så en opfølgende rapport, hvor 28 børn i 6. klasse er blevet interviewet om deres læsevaner, og hvad der inspirerer dem til at læse.
Her fremhæver de medvirkende børn også, at de kan fristes til at tage en bog ned fra hylden, hvis deres venner har anbefalet den.
Og det skyldes, at venner er gode og pålidelige litteraturformidlere, forklarer Henriette Romme Lund, som er faglig konsulent ved Nationalt Videncenter for Læsning og en af forskerne bag undersøgelsen.
- En ven ved, hvad du interesser dig for, og en ven ville aldrig anbefale noget, som de ikke kan stå inde for. Så børnene stoler meget på de anbefalinger, de får fra deres venner, siger hun.
For eksempel fortæller en af de 28 elever, som er blevet interviewet, at han er begejstret for bogserien "Zombiejægerne", som han har læst, efter hans klasselærer fandt bøgerne til ham.
- Og så begyndte jeg at læse dem, og så sagde jeg det til mine venner, og så spredte det sig jo, og nu er alle sådan begyndt at læse dem og prøver at få fat i dem og sådan, fortæller drengen i rapporten.
Mor er også en stor inspirationskilde, når det kommer til læsning.
I læseundersøgelsen fra oktober 2017 svarede 29 procent af de adspurgte børn, at det er deres mor, der inspirerer dem til at læse.
Samme svar stødte forskerne på i deres interview med de 28 elever i 6. klasse.
- Børnene fortæller, at det typisk er deres mor, der har taget dem med på biblioteket, da de var mindre, at deres mor køber bøger til dem, eller at deres mor selv læser og taler med dem, om det de læser, siger Henriette Romme Lund.
Forskerne kan ikke entydigt forklare, hvorfor børnene peger på mor som særlig inspirationskilde for læsning.
Men ifølge rapporten kan en forklaring være, at danske kvinder oftere læser skønlitteratur end mænd.
Forskerne har også spurgt, hvad børn foretrækker at læse.
Den kvantitative undersøgelse viste, at mange børn foretrækker sjove bøger samt fantasy- og science fiction-bøger.
Men bøger, som kommer i en serie, er også populære, fortæller læseforsker og ph.d. i børns læsevaner Stine Reinholdt Hansen fra Læremiddel.dk.
- Det betyder rigtig meget for børn, at de kan komme ind i et velkendt univers og blive der i lang tid, siger hun.
Det er en form, de også kender rigtig godt fra tv-serier.
Stine Reinholdt Hansen fortæller, at en af de interviewede drenge for eksempel kom til at sige, at han gerne ville have "næste sæson" af bogserien om "Zombiejægerne", ligesom man normalt siger om en tv-serie.
Det er et konkret udtryk for, at børn er vant til at orientere sig i forhold til mange forskellige medier i dag, påpeger hun.
Årsagen til mange bøgers popularitet kan hænge sammen med, at de bliver markedsført bredt på internettet, siger Stine Reinholdt Hansen.
De fysiske bøgers univers udvides i kraft af hjemmesider, fansites, spil og merchandise, og det er både med til at gøre bøgerne mere synlige og forlænge deres liv.
- Eftersom børnene bruger meget af deres tid på nettet, vil deres eget kendskab til læsestof også være præget af det, de møder her, siger hun.
I læseundersøgelsen fra oktober 2017 fremhæver 31 procent af de adspurgte børn også, at film inspirerer dem til læsning.
Desuden fortæller nogle børn i den kvalitative undersøgelse, at de googler sig frem til bøger, som kunne være gode, eller at de bruger YouTube som inspiration.
Fakta: Hvad kan få børn til at læse mere
- 50 procent af de adspurgte elever fra 3.-7. klasse siger, at hvis de havde mere tid, kunne det få dem til at læse mere.
- 46 procent svarer, at de ville læse mere, hvis de læste om emner, de interesserer sig for.
- 23 procent svarer, at de ville læse mere, hvis deres forældre sagde, de skulle.
Kilde: Rapporten "Børns Læsevaner 2017: Overblik og indblik".
/ritzau fokus/