Annonce
Debat

(ingen overskrift)

Det kunne for så vidt lige så godt være overskriften i Folketidende d. 18/5 2010. Her udtaler Formanden for Lolland-Falsters Læreforening, Henrik Hansen, at han er rystet over udspillet fra Børne- og undervisningsudvalget. Hvad er det han er rystet over? Er det at over 1000 skoleelever skal ”rykkes op med rode” i de velfungerende skoler de allerede går i? Er han rystet over at børn nærmest skal ”deporteres” ud af deres lokalsamfund hvor de har deres netværk og trygge rammer, for at bumle rundt i en bus på det meste af Lolland-Falster for til sidst at blive læsset af i en helt anden by og skole langt fra deres nærmiljø? Skoler, som sikkert har gode kvaliteter, men hvor de er tvunget til at opholde sig i SFOén indtil de bliver afhentet af deres forældre kl. 16.30 fordi de nu er så langt væk fra deres hjem at det ikke er forsvarligt at sende dem ud på farlige skoleveje på egen hånd og der ikke er skolebus kørsel hjem fra SFO! Er Henrik Hansen rystet over at 6 bysamfund i Guldborgsund Kommune med sikkerhed bliver smadderet hvis man lukker skolerne? Giver han udtryk for bestyrtelse over at 40 lærestillinger og op til 13 Skoleledere og Viceskoleledere skulle afskediges? Nej! Han er rystet over at det visionære udspil fra Børne- og undervisningsudvalget lægger op til at lærerne kunne være med til at forhindre alt dette ved at bidrage med at skulle undervise 45 minutter ekstra pr. uge så det kunne komme over 1000 børn, deres familier og hele samfunds fremtid til gode. 45 minutter der skulle tages fra anden mødeaktivitet og ikke fra forberedelsestiden. Så bliver jeg rystet! Jeg troede at lærerne generelt var fortalere for at deres tid primært, brude gå til undervisning/forberedelse og ikke anden mødeaktivitet! Henrik Hansen mener ikke at det giver kvalitet i folkeskolen at erstatte 45 minutters mødeaktivitet med 45 minutters kvalificeret undervisning til vores børn. Jeg kan ikke være mere uenig med ham. Mit spørgsmål til Henrik Hansen er derfor om han er fejlciteret i Folketidende? Fordi jeg må konstatere at Henrik Hansen for en måned siden udtalte sig således til selv samme avis, Citat: ” - Det er problematisk at man vil foretage besparelse samtidig med at man vil diskutere kvalitet. At nedlægge skoler er noget af det mest følelsesmæssige man kan gøre ved børn, forældre og lærere. Så hvis man vil diskutere kvalitet og bæredygtighed, som bør man ikke snakke besparelser samtidig. Hvis man får nogle gode forslag på bordet, så overskygges de hurtigt af diskussionen om besparelser, siger Henrik Hansen. Og vi vil naturligvis gøre alt hvad vi kan for at gøre processen så smertefri for så mange lærere som muligt, siger han. - I det fremlagte forslag handler det om 40 stillinger. Det er klart, at vi vil gå ind og kigge på, om det kan decimeres, så der bliver tale om færre stillinger. Vi vil også se på, om der kan laves forskellige ordninger, som kan bøde på det. Vi vil også gøre alt for, at der ikke er lærere, der kommer i klemme i den forestående proces, som i hvert fald kommer til at handle om forflyttelser og måske også fyringer.” Citat slut. Det forslag der er fremlagt at Børne- og Undervisningsudvalget giver mulighed for at der ikke skal afskediges én eneste lærer i Guldborgsund Kommune, men at der lægges op til en reducering på 20 stillinger via naturlig afgang. Er det ikke mere ”smertefrit” for lærerne end at afskedige 40? Er det ikke det man forstår ved ”decimeres”? Er det at ”gøre processen smertefri” når Lærerforeningen vælger at tage afsked med 40 lærere i stedet for at fjerne 45 minutters mødeaktivitet om ugen og erstatte dem med undervisning? Hvis jeg var medlem af Lærerforeningen i disse tider ville jeg forvente at der blev arbejdet for at der ikke var 40 lærere der skulle miste deres stillinger og dermed deres levebrød. Jeg er klar over at Henrik Hansen med sin udtalelse tale på vegne af folkeskolelærerne, men spørgsmålet er om de enige i hans udsagn? At Lolland-Falsters Lærerforening ikke kan se muligheden i Kraftcentre ude i landdistrikterne i samarbejde med skolerne mener jeg ikke er visionært men i bedste fald stationært. Jeg kan sagtens se at den digitale borgerservice som Guldborgsund Kommune har indført som forsøg i Væggerløse vil blive indført flere steder i Kommunen, måske også steder der i dag ikke har en borgerservice. En naturlig placering af disse kunne sagtens være på skolens område. Så hvorfor Henrik Hansen ikke mener det kan lade sig gøre, er vel kun ham der kan svare på. Desuden mener jeg at det ikke er særligt visionært at udtale sig om at skolen kun er et kraftcenter pga. undervisningen og den ikke bliver det hvis der kommer ældre mennesker og Borgerservice på området! Danmarks Lærerforening har udgivet en udmærket pjece ” Fællesskabets Skole - den vigtigste samfundsinstitution” Som klart beskriver at en af folkeskolens opgaver er at være bindeleddet i lokalsamfundene. En opgave som harmonerer udmærket med ”Kraftcentre” på skolerne. Hvis vi kigger lidt ud i verden omkring vores egen lille ”Andedam” kan vi se at skolerne i de fleste lande vi sammenligner os med, er meget integreret i deres lokalsamfund. I disse lande er skolen ofte en instans man har inde på nært hold og knyttet til gennem hele livet og ikke kun i en periode mens man går i 0.- 9.klasse. Det er nu vi har muligheden for at gøre noget utraditionelt og visionært i Guldborgsund Kommune med det udspil der er et politisk flertal for. Så lad os gøre det i stedet for at ”slagte” velfungerende landskoler fordi der generelt er elevnedgang på skolerne i Guldborgsund Kommune inkl. skolerne i ”Centerbyerne”.

Jacob Pfeffer
Nyvang 25
4872 Idestrup

Annonce
Annonce
Annonce
112

Knivstik-sag fra Nykøbing tager vild drejning: 17-årigt offer også fængslet

112

Afsløret ved færgen: Bæltetaske førte til opsigtsvækkende fund

Guldborgsund

Igen, igen, igen: Indsætter togbusser

112

Bedsteven til 33-årig tiltalt for Meng-drab: Det plejede vi at lave sammen

Lolland

Frygter store konsekvenser: - Det er nogle helt uhyrlige besparelser

112

Kvinde fra Rødby knaldet på massageklinik

Guldborgsund

Ændrer i sidste øjeblik: "Jeg har fået en god ide"

Nykøbing

Nu kan du få leveret joints hjemme hos dig selv

112

Kraftig røg fra hus: Dyr reddet levende ud

Sport

Styrker målmandsteam med ung keeper fra GOG

Indland

Hidtil usete gps-forstyrrelser blev registreret på Bornholm i maj

Lolland-Falster

"Jeg bliver gal over at se, hvor få penge der afsættes"

Lolland

Kommer med opfordring til konge-besøg på Lolland: - Det er kæmpestort

Gedser

Frustreret over manglende svar: Vi er klar til at gå langt

Lokal nyt

Sænker lokale elpriser igen: Så meget er de faldet siden energikrisen

Politik

Regeringen vil booste iværksætteri med lempet skat og mere kapital

Annonce
Annonce
Erhverv

Det koster at åbne nyt: Millionunderskud i første regnskab

112

Udsat for vold i tog af kvinde fra Falster

Indland

Regeringen vil kræve beredskabsplaner i over 200 virksomheder

Guldborgsund

Byrådsmedlem skifter til nystiftet liste: - Vi er til for borgerne

112

Grotesk udvikling i sag om kollegie-knivstik

Sport

Lokal skytte på vej til Para-OL i Paris

112

Det blev en dyrere tur til Danmark end planlagt