Højbroen og gangtunnellen er to vigtige livsnerver mellem Østerbro og bymidten, hvilket trafiktælling også viser. Iflg. Folketidende 30/5-2013 udtaler Banedanmark, at en sænkning af sporene ville betyde, at gangtunnellen ligger i vejen. Jamen, så er det jo slet ikke højbroen, der er et problem, men gangtunnellen. I forbindelse med byfornyelsesprojekterne på Østerbro i midten af 90'erne til 2004 foreslog jeg etablering af en gangbro. En gangbro kan løse de evige problemer med graffiti, affald, urin mv. Samtidig kan man ved en gangbro etablere direkte nedgange til togperronerne. Dengang mente man, at der skulle investeres 3-4 mio. kr., så det blev en renovering til 1,2 mio. kr. Den nuværende situation aktualiserer løsningsmodellen igen. Byg en ny gangbro over baneterrænet på det sted hvor tunnellen ligger og sænk sporene. Hvis der sænkes f.eks. 80 cm vil det betyde ca. 2% stigning og fald i terrænet og det må være godt nok for at undgå "rutsjebaneeffekt" for togene. Løsningen vil være markant billigere end at bygge en helt ny højbro, omend selvfølgelig en del højere end det beløb jeg nævner ovenfor. Samtidig vil hverken højbroen eller Brovejen skulle generes under byggefasen. En sænkning af sporene kunne også være en forbedringsmulighed til støjdæmpning, når det nu er besluttet at "jernbanemotorvejen" skal gå direkte gennem Nykøbing Falster.
Med venlig hilsen
Thomas Alsgren
Søvej 34
4800 Nykøbing F.