Gør forebyggelse til en folkesag.
Tidligt indsats i forhold til relationsarbejde til det enkelte individ eller en familie, som vi ønsker at arbejde med, det skaber løsninger i forhold til at understøtte og afhjælpe udfordringer og problemer. Hvordan kan vi så lave den tidlige indsats? Allerede i mødregruppen starter familienetværket. Vi lærer at care os om hinanden og lytte til, hvordan andre har det med at blive forældre. Sundhedsplejersken har sat netværket i søen og følger gruppen. I børnenes institution følger man også sine børn tæt, idet man afleverer og henter hver dag. Der er kontakt med personalet og her finder vi månedsvis mulighed for kontakt med den Åbne Rådgivning. Rummelighed, dannelse, nysgerrighed, kreativitet, leg, kammeratskaber m.v. bliver nye parameter i barnets liv. Børnene lærer at indgå i relationer med hinanden. De finder venner og måske er der også forældre, der bliver vennepar fordi børnene finder sammen. Her kan vi begynde at skrue på relationsarbejdet. Få forældre eller bedsteforældre med i samarbejdet omkring deres barn. Ved at arbejde med dannelse, at tale pænt til hinanden, møde hinanden anerkendende og finde de gode aktiver hos barnet, så forebygger man social udstødelse. Alt dette i en inddragende form i forhold til forældrene, så strategien i livet og samværet med andre bliver en fælles opgave, som vi med rank ryg arbejder med. Når så skolegangen melder sig, så kan man nogen gange tvivle på om det er barnet eller forældrene, der er skoleparat. Der er elementer, som bør være i orden i forhold til et barns skoledag, som ikke alle forældre er klar til at påtage sig. En god samtale med forældrene inden, at børnehaven afsluttes kan afdække, hvor man kunne forestille sig, at skoen vil trykke hos forældrene i forhold til at hjælpe barnet godt på vej. Alle siger det. Succes i skolen giver et godt arbejdsliv. Jeg finder ikke, at der i dag er tid nok til at arbejde med relationsarbejde i forhold til børnene, forældrene og det netværk, som en klasse består af. Her vil vi kunne sætte yderligere forbyggende ind. Ikke noget der er økonomitungt for det er en prioritering af ressourcer, som der skal til. Ved at give elever og forældre et medejerskab af deres fælleskab. Lave hold, hvor man skal sikre sig at alle er med. Gå-busser, hvor eleverne følges ad til andre aktiviteter. Under gåturen oparbejdes fællesskaber, der giver sammenhold og gør dem stærke sammen til næste aktivitet. Arbejde med, at der er mindst en ven til alle. Afdække den enkeltes elevs bekymring i maven over, hvad der gør, at de ikke trives eller har lyst til at komme i skole. Fremelske fremmødemotivationen og lad børn nørde med det de godt kan lide.
Hvis vi holder den Åbne Rådgivning på skolerne åben i flere dage ugentligt og lader den være i stand til at løse opgaver af større forskellighed, så vil mangt og meget kunne løses tidligere og uden så store indgriben, som nogen ting ender med i dag.
Vi kan godt blive en lille smule bedre til at hjælpe vores medmennesker. Det er nogen gange ikke så meget der skal til. Det koster ikke, men giver så meget glædelig feed back, der sætter sig som god energi i hjertet. Man kunne øve sig i at blive ven med en, der måske ikke ligner dig selv og opdag nye sider af livet. Det kan faktisk blive et ret spændende bekendtskab. Tag hånd om hinanden uanset alder, baggrund og køn. Vi har brug for alle til at drive samfundet og holde gang i fællesskaberne. Kunne vi gøre forebyggelse til en folkesag?
Linda Sommer
Konservative Lolland
Østervang 28
4930 Maribo