Det er noget nær et julemirakel, at ingen blev dræbt eller hårdt kvæstet ved den gigantiske trafikulykke fredag på Sydmotorvejen ved Farøbroen. Når man ser på billederne af de mange smadrede biler og ikke mindst den franske personbil, der er klemt inde mellem en mobilkran og et svensk turistbus, må der have været en højere magt, der holdt hånden over det franske par i den totalt smadrede bil.
Ulykken eller rettere sagt ulykkerne er den største i nyere tid i landsdelen, og det er heldigvis sjældent at det sker. Ulykken fredag viser med al tydelighed, at selvom vi har vænnet os til vinteren, er der stadig bilister, der kører med hovedet under armen.
“Kør efter forholdene”, lyder det bærende princip i færdselsloven. Det var der desværre nogle stykker, der ikke gjorde fredag. Vejene var spejlglatte og det var tæt tåge. På sådanne dage sætter de fleste personbiler farten ned og kører sådan nogenlunde efter forholdene.
For erhvervskøretøjer som lastbiler og busser forholder det sig nærmerest modsat. Farten bliver holdt, som om køretøjet kun har en hastighed - og det er tophastighed. Den sunde fornuft er lagt på hylden, og vi har vinteren igennem hørt om lastbiler, der er skredet ud i det glatte føre og har blokeret motorvejene i timevis.
Fredagens ulykke kunne lægge en yderligere dimension til det billede, da en fyldt svensk turistbus fra Ocean Tours på vej mod Sarajevo med høj hastighed bragede ind i de havarerede biler, påkørte en 4 til 5 biler og maste den franske personbil ind mod den holdende mobilkran.
Vanvittig kørsel af den svenske chauffør, der kunne have endt helt galt og med dødelig udgang. Vidner til den del af ulykken var rystede over den hasarderede kørsel fra den svenske bus, og priser sig lykkelige for at det ikke gik værre.
Selvom svenskere er vant til at køre i vinterligt vejr berettiger det dem ikke til at køre med hovedet under armene og sætte andres liv og førlighed på spil.
Trafikradioen er god til at advare imod glatte veje, men hvad med alle de udenlandske chauffører, der ikke forstår dansk. Der er i sådanne situationer behov for, at der også kommer trafikmeldinger på tysk og engelsk, der kan advare udenlandske chauffører om det dårlige føre.
Men på trods af advarsler og synligt dårligt føre, der er alligevel for mange, der kører med hovedet under armen - og for dem er det kun tilbage at opfordre til, at de sætter hovedet på plads og tager hensyn.
Deltag i debatten med Chefredaktør Søren Knudsen på Facebook