Konservative Lolland er alvorligt bekymret for inklusionen
I FT d. 9.maj kan man læse Eric Steffensen fra DF, skrive om inklusion, men ikke for enhver pris. Han beskriver, at man i 70'erne havde en øvelse, hvor man puttede elever fra specialskoler ind i normalklasser. Fra politisk side lovede man, at der fulgte ressourcer med, men det skete bare ikke i virkeligheden. Altså blev det en spareøvelse. Han beskriver, at generationer derpå gik tabt rent uddannelsesmæssigt. Han finder, at der i dag skal flere hænder til at løse opgaven. Han beskriver, at det er en svær polisk beslutning, der er nødvendig og slutter af med at skrive, at den er nødvendig selvom den pædagogiske elite med stor arrogance afviser problemerne vedrørende inklusion som hysteriske.
I den stund, hvor Eric har skrevet dette læserbrev, da burde han have siddet og forberedt sig til udvalgsmøde i børn- og skoleudvalget. Her var en rapport om inklusion i Lolland kommune fra Undervisningsministeriet på dagsordenen. Den viste bl.a., at der i en spørgeskemaundersøgelse var flg resultat, at kun 4 % af lærerne fandt at inklusionen var lykkedes og 38 % af skolelederne. Lolland kommunes inklusionspolitik er pågået siden 2009 og de ansvarlige for dette mener jeg bestemt ikke er lykkedes med processen.
Som politiker finder jeg, at vi helt konkret mangler, at få oplyst om, hvor store udfordringer vi har på skoleområdet. Hvis man ikke tør at fortælle os, hvor store udfordringerne er, så er det svært at træffe de rigtige beslutninger.
Fra konservativ side efterlyser vi, hvem der har ansvaret for den mangelfulde dialog, der er mellem sektor og skolerne. Dialog er vejen frem til forståelse, men hvis pipelineforbindelsen ikke fungerer ned i organisationen, så må vi finde ud af, hvorfor informationerne stopper den ene eller anden vej. Det er ikke muligt at træffe ordenlige politiske beslutninger, hvis f.eks. vores ledere ikke fortæller om de reelle udfordringer, som der er på vores skoler. Det virker underligt, at denne sandhed kun kan fremkomme ved konsulent- og ministerielle afrapporteringer.
Det der sker nu er for mig at se noget af det sædvanlige, som man gør inden for det offentlige. Man nedsætter en kommission, så skal der nok komme styr på det!
Konservative er ikke i tvivl om, at selvstændige skoler med selvstændig ledelse samt selvstændige skolebestyrelser ville være vejen frem. På den måde vil man lokalt at kunne tage hånd om dagens udfordringer. Og den gode snak med både elever og forældre kan hurtig klares af en person med det rette ledelsesansvar, som kan handle hurtigt og smidigt på en opstået situation.
Økonomien er rykket noget rundt de senere år. Konservative finder vi ikke, at den skal udlægges i det omfang, som der er sket. I øjeblikket foregår der noget "bytte , bytte , købmand" af pladser skolerne imellem, som jeg ikke er så sikker på er til børnenes bedste. Der er valgt løsninger, hvor den specialviden, som man igennem mange år har opbygget på specialskoler bliver udfaset med vores børn, som de store tabere.
Midt i alt dette har jeg svært ved at se, at vores elite bliver dyrket og udfordret optimalt. Disse elever har også brug for at blive stimuleret, men her satses ikke stort. Jeg glæder mig i fremtiden til at se Søndre Skole arbejde mere internationalt og ikke mindst til om Folkeskolereformens intention om holddeling kunne blive noget af løsningen på gode børnefællesskaber, hvor børn bliver et aktiv i timerne og nysgerrig på at lære.
Men Eric Steffensen, hvor var du med din synlige bekymring for inklusion og vores børn, da rapporten blev behandlet på udvalgsmødet?
Linda Sommer
Lolland Byråd - Konservative