Det går kun langsomt fremad med salget af nye både. Det har flere årsager, mener bådbranchen.
Bådbranchen har kun svag vind i sejlene efter krisen. Salget af nye både går kun langsomt fremad.
Det siger formanden for Søsportens Brancheorganisation, Danboat, Lars Ive.
- For et halvt år siden var det, som om optimismen vendte lidt tilbage, men siden har sparepakker skabt uro i hele Europa, og det mærker de danske bådværfter, som er på eksportmarkedet, siger Lars Ive med henvisning til, at mange regeringer strammer livremmen i kølvandet på krisen:
- Det gør, at forbrugerne er meget mere følsomme på økonomien end for tre år siden, hvor det hele bare buldrede derud af. Nu går det langsomt fremad.
Det er ikke kun salget af nye både til udlandet, der er har svært ved at komme sig helt over krisen. Også nysalget i Danmark bevæger sig kun langsomt fremad. Ud over den økonomiske situation er der andre årsager.
- Der er mangel på bådpladser. Over hele landet er der lange ventelister, og det gør det svært for førstegangskøbere, der skal have en bådplads. Det bremser salget, siger Lars Ive, administrerende direktør i sejlmagerfirmaet North Sails.
Samtidig er det hans indtryk, at det i øjeblikket er nuværende bådejere, der vil købe nyt. De har derfor en brugt båd, de skal af med.
- Meget tit er nysalget afhængigt af, om køberne kan få afhændet den brugte båd. Det er meget individuelt, om bådforhandlerne vil tage en brugt båd i bytte for en ny, siger Lars Ive.
- Der er rigtig mange bådforhandlere, der har lidt gennem krisen, fordi de lå inde med en meget stor brugtbådsandel fra de gyldne tider. De er blevet mere forsigtige nu, fastslår han.
Der er ikke krav til bådbranchen om at føre statistik over nysalget af både, og derfor findes ingen konkrete tal på fremgangen efter krisen.
/ritzau/