Forbrugerrådet skyder med skarpt mod Carlsberg og produktet Somersby. Rådet kritiserer, at der reklames på Facebook for cideren.
Carlsberg må ikke reklamere for alkoholcideren Somersby på Facebook. Det siger Forbrugerrådet, som mener fremgangsmåden er ulovlig. Siden på Facebook er også blevet set af foreningen Alkoholpolitisk Landsråd, der tirsdag anmeldte Carlsberg til Alkoholreklamenævnet, oplyser TV-Avisen.
Cideren med en alkoholprocent på 4,7 er hurtig blevet populær blandt unge og især kvinder. Det skyldes ikke mindst, at drikken på kort tid har fået omkring 19.000 fans på det social netmedie Facebook.
Hos Carlsberg har man fået et såkaldt "buzzmarketing-bureau" til at skabe omtale af produktet de rette steder. Men koncernen afviser, at siden er oprettet som led i dén kampagne.
Eksperter i reklame og markedsføring er dog ikke i tvivl om, at det er Carlsberg selv, der står bag fansitet på Facebook.
Carlsberg har tidligere været på kant med forbuddet om markedsføring af alkohol til unge under 18 år. Sidste år fik bryggeriet en advarsel af Forbrugerombudsmanden på grund af en ølreklame, som kunne videresendes via Messenger.
/ritzau/