Chr. Hansen kunne notere sig en solid vækst i andet halvår af sit regnskabsår. Det viser nyt regnskab.
Enzymproducenten Chr. Hansen fortsatte sin vækst i andet halvår af sit skæve regnskabsår. Det viser regnskabet, der netop er offentliggjort.
Omsætningen voksede i halvåret med 13 procent til 501,1 millioner euro, mens nettoresultatet steg med 28 procent til 97,9 millioner euro.
Chr. Hansen sælger enzymer til en stribe industrier, der i blandt fødevareindustrien.
- Med et solidt resultat i første halvdel af 2016/17 er vi godt positioneret til at levere på vores ambitioner for året. Både Food Cultures & Enzymes og Natural Colors leverede stærk organisk vækst og forbedret rentabilitet, skriver administrerende direktør Cees de Jong i regnskabet.
Bag væksten ligger blandt andet vækst i markederne for fermenteret mælk i Asien og Mellemøsten og en stabil vækst i det globale ostemarked.
Også markedet for probiotiske mælkedrikke, hvor Chr. Hansens enzymer bliver brugt, steg solidt, beretter koncernen.
Set geografisk trak Nordamerika fra med en vækst i salget på 26 procent. Det var godt hjulpet af opkøb, men selv uden lød den organiske vækst med 12 procent.
- Der var en stærk vækst i ost, fermenteret mælk, kød, sundhedsprodukter, sundhedsprodukter til dyr og naturlige farver, skriver Chr. Hansen i regnskabet.
Chr. Hansen solgte for 170,6 millioner euro i Nordamerika i første halvår, hvilket gør markedet til selskabets andet største, kun overgået af Europa og Mellemøsten.
Selskabet forventer, at året som helhed også vil byde på en pæn vækst.
- Vi er tilfredse med forløbet af vores langsigtede vækstinitiativer og især med den fortsatte vækst og fremdrift i bioprotection, den videre indsigt og udvikling af løsninger til plantebeskyttelse og teknologiske fremskridt i det humane mikrobiom, skriver Cees de Jong.