Danskerne gør det mest, mens finnerne sakker bagud. Generelt er nordboere dog vilde med at handle på nettet.
Det er nemt, bekvemt og man kan gøre det på alle tidspunkter af døgnet. I Norden er danskerne dem, der er mest vilde med det.
Det er tale om handel på nettet. Og hver tredje dansker handler hver måned. I Norden under et er det hver fjerde.
Og fremtiden for butikker på nettet er lys, hvis man skal tro en ny analyse, som Post Danmark har offentliggjort.
Fire ud af 10 danskere og tre ud af 10 nordboere regner med, at de kommer til at købe flere varer på nettet i år i forhold til sidste år.
- I Norden er lighederne større end forskellighederne landene imellem. Så mange danske webshops kan få succes, hvis de tør tage springet og kaste sig ud på det nordiske marked, siger Carsten Dalbo, chef for Post Danmark Logistik.
Den typiske danske nethandler er en mand mellem 30 og 49 år, der bliver købt mest tøj og elektronik på nettet, og der betales med dankort.
I Sverige er det de 15-29 årige, der handler mest på nettet. Det er især tøj, elektronik og bøger, som svenskerne køber.
De norske netkunder er dem, der køber mest på udenlandske hjemmesider - mens kun hver tiende af finnerne handler på nettet en gang om måneden.
På trods af de mange ligheder, så er der også små forskelle. I Sverige vil man for eksempel helst betale sine varer via en tilsendt faktura, mens otte ud af 10 danskere foretrækker at betale med betalings- eller kreditkort, påpeger Carsten Dalbo.
- Man skal være bevidst om forskellene for at få succes på det nordiske marked, siger logistikchefen.
/ritzau/