Annonce
Erhverv

DI: Man skal kunne rose sin arbejdsgiver på Facebook

Medarbejdere må ikke reklamere for deres selskab på Facebook uden at gøre opmærksom på, at det er reklame. Foto: Reuters/Dado Ruvic

En ny afgørelse fra Forbrugerombudsmanden betyder, at ansatte skal være varsomme med at agere reklamesøjle.

Forbrugerombudsmanden har sat foden ned over for, at selskabet Tradono, der er ejet af Trendsales, fik sine medarbejdere til at agere reklamesøjle for selskabet på Facebook gennem statusopdateringer.

Det må man ikke, med mindre opslagene - som angivet i markedsføringsloven - bliver mærket som reklame.

- I den specifikke sag med Tradono er vi helt enige i, at man skal gøre opmærksom på, at det er reklame. For der er jo tale om en klar aftale mellem de ansatte og selskabet.

- Her gælder de samme regler for trykte medier som digitale medier. Det kan man ikke være uenig i, siger branchedirektør i DI Handel Annette Falberg.

Problemerne opstår i, hvor bredt afgørelsen bliver tolket, hvis man spørger interesseforeningen.

- Vi skal huske på, at vi har ytringsfrihed i Danmark. Så vi skal jo ikke stoppe, at en medarbejder i begejstring fortæller om sin virksomhed eller en oplevelse, man har haft på sin arbejdsplads.

- Så vi skal stadig have lov til at fortælle om, hvad vi laver i vores hverdag, siger Annette Falberg.

Hun mener heller ikke, at der er noget i vejen for, at man anbefaler produkter på sociale medier. Men man skal være mere opmærksom på, at man deklarerer, om man selv arbejder for det selskab, man hylder.

- Hvis jeg er ansat i Gosh og lige har testet en ny mascara, så skal jeg kunne fortælle veninderne om det, men så skal jeg selvfølgelig lige sige, hvor jeg arbejder, siger Annette Falberg.

At deklarere om man arbejder for det selskab eller produkt, man roser, skal man gøre, lige meget om man får penge for det eller ej. Og faktisk også, hvis man gør det helt frivilligt.

En stor strømning lige nu inden for marketing er såkaldt "Employee Advocacy", hvor selskaber får de ansatte til at synge dets pris på sociale medier.

Det behøver onsdagens afgørelse fra Forbrugerombudsmanden dog ikke at ændre ved.

- Man skal bare huske lige at gøre opmærksom på, hvor man arbejder henne. Så har man i vores optik ryggen fri, siger Annette Falberg.

  • FILE PHOTO: Picture illustration of 3D-printed Facebook logo in front of EU logo
    Medarbejdere må ikke reklamere for deres selskab på Facebook uden at gøre opmærksom på, at det er reklame. Foto: Reuters/Dado Ruvic
Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Lolland

- Kommunen skubber ansvaret væk, og lægger det over på de frivillige

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Guldborgsund

Undrer sig over helt nye detaljer i brev

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Lokal nyt

Advarer før pinsen: Tænk jer om

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Falster

Vakte opsigt på Falster: Nu bekræfter de vildt fund

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Annonce
Annonce
Nykøbing

Stort galleri: Elevernes imponerende galla-ankomst

Vejret

Weekenden bliver varm men slutter for en landsdel med byger

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t

Indland

Ni ud af ti danskere modtog sireneadvarsel på mobilen

Sport

Ljungquist med KO-sejr i eget stævne

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud

Indland

Sort røg: Brand hos Novo Nordisk kan ses på 30 kms afstand