Annonce
Erhverv

Ellers tak: Ryanair vil ikke være størst i København

Michael O'Leary fra et tidligere Ryanair-pressemøde i København. (Arkivfoto). Foto: Simon Læssøe/Ritzau Scanpix
Ryanairs administrerende direktør efterlyser bedre vilkår for lavprisselskaber i Skandinavien.

Med planerne om at åbne en base i Kastrup til december rækker lavprisselskabet Ryanair ud efter de to førende operatører i Københavns Lufthavn målt på passagerantal, nemlig SAS og Norwegian.

Og selv om administrerende direktør i Ryanair Group Michael O'Leary forventer at overhale Norwegian inden for en overskuelig fremtid, så har han ingen ambitioner om at vælte SAS af tronen.

- Når jeg ser, hvad det koster at flyve fra København, og hvor stort et underskud, som SAS opererer med, så har jeg ikke travlt med at blive større, siger O'Leary.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er både miljøafgifter og Københavns Lufthavns egne takster for at håndtere passagererne, der ifølge O'Leary er for høje. Det samme gør sig ifølge ireren gældende i Norge og Sverige.

- Det er også derfor, at vores tilstedeværelse i Skandinavien er begrænset. Vi har små baser i Arlanda, Billund og nu København, men hvis regeringerne på et tidspunkt erkender, at der skal ske noget med luftfartsindustrien, så er vi klar til at ekspandere og udnytte de nye muligheder, siger han.

Hvis Ryanair skal overhale SAS, vil det formentlig også kræve, at man tager markedsandele på de interkontinentale flyvninger. Men det er helt udelukket, siger O'Leary.

- Vores forretningsmodel handler om effektivitet. Vi bruger kun 25 minutter på at fylde og tømme et fly, og derfor når vi to ekstra flyvninger per flyvemaskine om dagen sammenlignet med konkurrenterne.

- Den effektivitet kan vi ikke bruge til noget på langdistanceflyvninger over Atlanten. Uanset, hvad vi gør, ville vi kun nå to flyvninger om dagen alligevel, siger han.

Spørgsmålet er imidlertid, om ikke Ryanair kan blive størst i København uden at gøre noget ekstraordinært.

SAS kæmper fortsat med at skaffe nye investorer, der kan få selskabets økonomi på fode igen - ellers risikerer selskabet at gå konkurs. Det regner Michael O'Leary dog ikke med.

- Jeg tror, at SAS nok skal overleve, men ikke i sin nuværende form. Jeg tænker, at en mulig udgang kan være, at det bliver videreført i et andet regi, for eksempel som partner eller en del af Lufthansa-koncernen.

- Lufthansa har tidligere opkøbt Brussels Airlines, Swiss Airlines, Austrian Airlines og Alitalia. Så det er sandsynligt, at de også har kig på SAS, siger direktøren.

/ritzau/

  • Michael O''Leary, Michael O'' Leary
    Michael O'Leary fra et tidligere Ryanair-pressemøde i København. (Arkivfoto). Foto: Simon Læssøe/Ritzau Scanpix
Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Lolland

- Kommunen skubber ansvaret væk, og lægger det over på de frivillige

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Undrer sig over helt nye detaljer i brev

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Falster

Vakte opsigt på Falster: Nu bekræfter de vildt fund

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Annonce
Annonce
Nykøbing

Stort galleri: Elevernes imponerende galla-ankomst

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Lokal nyt

Advarer før pinsen: Tænk jer om

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Sport

Ljungquist med KO-sejr i eget stævne

Vejret

Weekenden bliver varm men slutter for en landsdel med byger

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t