Annonce
Erhverv

Entreprenør-fyring betyder tre år mere på gamle skinner

Banedanmark lapper gamle skinner på Fyn, som skulle have været udskiftet. Om tre år starter arbejdet forfra.

Tog på strækningen mellem Odense og Nyborg må tage tre år mere på gamle skinner. Det er konsekvensen af Banedanmarks fyreseddel til den entreprenør, der stod for det igangværende sporarbejde.

I stedet for den planlagte, totale fornyelse af strækningen skal Banedanmarks egne medarbejdere selv stå for vedligeholdelse, så togbanen kan holde tre år mere, forklarer Steen Neuchs Vedel, anlægsdirektør i Banedanmark.

- Den store fornyelse, som vi havde regnet med, bliver erstattet af et øget vedligehold, så vi levetidsforlænger jernbanen, inden den skal fornys igen, siger han.

- Forskellen er, at ved en fornyelse udskifter man stort set samtlige elementer på banen og opgraderer den, så den kan køre smertefrit de næste 10-15 år, siger han.

Banedanmark opsiger aftalen med entreprenør Strukton Rail om sporarbejde på Fyn som konsekvens af problemer med sporarbejdet i Kristi himmelfartsferien og i pinsen.

Sporarbejdet var planlagt til at vare fra 4. maj til 7. august, og i denne periode kører to tog i timen på strækningen mod normalt tre.

I forbindelse med Kristi himmelfart og pinsen betød sporarbejdet dog, at der var indsat togbusser. De måtte køre henholdsvis tre og fem dage længere end planlagt til gene for passagererne.

Forsinkelserne har fået Banedanmark til at miste tilliden til entreprenøren.

- I bund og grund må vi sige, at de ikke har overholdt tidsplanen, og vi har ikke tillid til, at de vil overholde den fremadrettet.

- Det får den konsekvens, at vi selvfølgelig ikke kan honorere det resterende arbejde, og sagen kører derfor i voldgift, siger anlægsdirektøren.

Hvad det kommer til at koste Banedanmark, kan han ikke give et bud på.

- Det, der har kostet mest, er, at sporarbejdet er blevet forsinket. Der er masser af rejsende og godsoperatører, der er blevet forsinket og ikke har kunnet passe deres arbejde.

Inden for tre år skal strækningen mellem Odense og Nyborg fornys, og til den tid skal et nyt offentligt udbud bestemme, hvem der skal være entreprenør på arbejdet.

Behovet for vedligehold og fornyelse opstår, fordi jernbanen mellem Odense og Nyborg er en hovedstrækning på jernbanenettet, som togene slider på 20 timer i døgnet, lyder det.

Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Lolland

- Kommunen skubber ansvaret væk, og lægger det over på de frivillige

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Undrer sig over helt nye detaljer i brev

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Falster

Vakte opsigt på Falster: Nu bekræfter de vildt fund

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Annonce
Annonce
Nykøbing

Stort galleri: Elevernes imponerende galla-ankomst

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Lokal nyt

Advarer før pinsen: Tænk jer om

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Sport

Ljungquist med KO-sejr i eget stævne

Vejret

Weekenden bliver varm men slutter for en landsdel med byger

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t