Det skal være nemt for europæerne at skifte mobilabonnement, mener EU, der styrker forbrugernes rettigheder.
Overvejer du at skifte telefonabonnement, men orker du ikke alt bøvlet?
Nu er der hjælp at hente.
Nye EU-regler vil fra onsdag gøre det lettere og mindre tidskrævende for forbrugerne at skifte fastnet- og mobilabonnement - og endda tage telefonnummeret med sig.
Mens det tidligere har kunnet tage helt op til seks uger at få overført et telefonnummer, hvis man skifter til et andet selskab, så betyder de nye regler, at det alt sammen fremover kan overstås på blot én enkelt arbejdsdag.
- Der er ingen grund til, at det skal tage længere tid end én dag at flytte nummer. Og reglerne bliver indført for at sikre, at selskaberne ikke lægger barriere for, at deres kunder kan flytte selskab.
Det siger Jakob Juul, der er kontorchef hos Telestyrelsen, til DR Nyheder.
De nye regler betyder også, at teleoperatørerne fremover maksimalt må binde deres kunder til en kontrakt, der varer 24 måneder.
Forbrugerne skal også i langt højere grad sikres mere og bedre information, så de kan vælge præcis det abonnement, der passer til deres individuelle behov.
Det er dog ikke kun forbrugerne, der får gavn af de nye regler på området. Det skal også komme de mange teleselskaber til gavn, siger EU's kommissær for den digitale dagsorden, Neelie Kroes.
- Borgere og virksomheder skal fuldt ud kunne udnytte de muligheder for at få mere konkurrencedygtige tjenester, som de nye regler giver dem, siger hun.
Indtil videre er der ikke fastsat regler for, hvad straffen er, hvis selskaberne ikke overholder de nye regler på området.
EU-kommissæren lover dog at holde medlemslandene og teleoperatørerne i kort snor og skride ind, hvis de nye regler ikke bliver overholdt.
/ritzau/