Men regnskabet ser pænt ud, og starten på 2011 har været god.
Man kan næsten fristes til at frygte en vis skeløjethed hos den ansvarlige ledelse i Knuthenborg Safaripark - eller Hippotigris A/S som er selskabets officielle navn:
Det ene øje skal kigge grundigt ned i bøgerne med tal om driftudgifter, indtægter, løn, anlæg og investeringer. Det andet øje skæver opad - mod vejret.
Som bekendt er det sidste svært at gøre noget ved - selv om vi taler meget om det. Det gør Christoffer Knuth, direktør i Knuthenborg, også. For realiteten er, at vejret har en endog meget stor indflydelse på, hvordan det går for Safariparken. Og helt kontant på bundlinjen.
- Jamen, vi er da uhyre krævende. Også hvad angår vejret, smiler Christoffer Knuth, som med hovedårsag i vejret måtte konstatere, at omsætningen i parken faldt fra 2009 til 2010.
Mere præcist et fald i nettoomsætningen fra 38,2 millioner kroner til 35,7 millioner kroner. Lavere besøgstal er årsagen.
- Det var meget koldt i foråret, da vi åbnede. Og så blev højsommeren som bekendt efterfølgende skoldhed - og turisterne tog til stranden for at blive kølet lidt af. Det kan ses på vore besøgstal, konstaterer Christoffer Knuth.
Han kan så til gengæld glæde sig over, at starten på dette år har været intet mindre end forrygende. Og igen: Tak til vejret...
- Vi åbnede senere i år end sidste år. Men har allerede på nogle uger klart overhalet sidste sæson på samme tidspunkt. Forårsvejret har jo set fra vores side været særdeles godt, konstaterer han.
Facit på bundlinjen i 2010 er nu i øvrigt heller ikke så ringe endda.
Før skat lander man på et overskud på 1,6 millioner kroner mod knap 400.000 kroner året før.
---- Man skal dog være opmærksom på, at omkring en million kroner af forbedringen kommer via “korrektioner af momsgrundlaget”, som det hedder.