Annonce
Erhverv

Femern-forbindelse sættes i gang fra dansk side

Der skal blandt andet etableres en arbejdshavn ved Rødbyhavn som del af arbejdet med Femern Bælt-bevægelsen. (Arkivfoto). Foto: Simon Skipper/Ritzau Scanpix

En kreds af partier har givet grønt lys til, at anlægsarbejdet med Femern Bælt-forbindelsen kan sættes i gang.

Anlægsarbejdet med Fermern Bælt-forbindelsen sættes i gang fra dansk side.

Det har en enig forligskreds besluttet, oplyser Transportministeriet tirsdag.

Forligskredsen består af Venstre, Liberal Alliance, De Konservative, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og SF.

Beslutningen kommer, efter at Fermern-forbindelsen i februar officielt fik godkendelse fra tysk side.

Her modtog Fermern A/S en underskrevet myndighedsgodkendelse af tunnelen under Femern Bælt.

Dermed er der enighed med de tyske myndigheder om, hvordan projektet skal realiseres, skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.

Ministeriet skriver dog også, at der forventes, at der bliver indgivet klager over godkendelsen til Forbundsforvaltningsdomstolen i Tyskland.

- Det vil efter alt at dømme betyde, at anlægsarbejdet ikke kan igangsættes på tysk side, før der foreligger en endelig godkendelse fra domstolen.

- Men tidsplanen for projektet indebærer, at anlægsarbejdet skal påbegyndes i Danmark, skriver ministeriet.

Femern vil nu begynde forhandlinger med to entreprenørkonsortier. Der skal blandt andet anlægges en tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn, en arbejdshavn ved Rødbyhavn og en tunnelportal på Lolland.

Det forventes, at de første aktiviteter kan starte i løbet af efteråret.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) fortæller, at han er glad for, at arbejdet kan starte på dansk side.

- Det gør det nemlig muligt at undgå forsinkelser i tidsplanen, så tunnelen kan åbne i 2028, samtidig med at vi forbedrer mulighederne for at udnytte den tildelte EU-støtte på knap 4,4 milliarder kroner til projektet, udtaler ministeren i en pressemeddelelse.

Femern-forbindelsen skal give togrejsende mellem København og Hamburg en besparelse på op til to timer hver vej og bilister op til en times transporttid hver vej.

  • EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering
    Der skal blandt andet etableres en arbejdshavn ved Rødbyhavn som del af arbejdet med Femern Bælt-bevægelsen. (Arkivfoto). Foto: Simon Skipper/Ritzau Scanpix
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Millionfremgang hos lokal brugs

Dølle

Kæmpe p-kaos på Dølle: - Har aldrig oplevet noget lignende

Dølle

Dølle-slagsmål skyld i flere sigtelser

Dølle

Lørdag på Dølle: Masser af mennesker og traktortræk

Guldborgsund

Præst til rørt familie: - Han kan stadig være jeres forbillede

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Dølle

Bikerpiger og "bøndernes dødsdruk": Se billederne fra årets Damefrokost

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

Dølle

Nu ryster Dølle igen: 1600 damer går fest-amok!

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Annonce
Annonce
Dølle

Ødelæggende vejr skaber problemer: Dølle kæmper for farbart marked

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Sport

Kunne ikke se sig selv fortsætte: Stopper efter træneruro

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing