Gunstige forhold får A.P. Møller-Mærsk til at flytte stadig flere skibe tilbage under dansk flag. Udenlandske rederier gør det samme.
A.P. Møller-Mærsk flytter i højt tempo et stort antal af rederiets skibe tilbage under dansk flag, skriver dagbladet Børsen.
I begyndelsen af næste år kommer 11 skibe tilbage til Danmark, og dermed kommer olie- og shippingkoncernen til at hjemflage mindst 49 skibe i perioden 2009-2011.
Danmarks Rederiforening forklarer udviklingen med politisk velvilje og lukrative danske forhold for rederierne.
Mærsk-skibene er flyttet fra andre europæiske lande som Sverige, England og Holland. A.P. Møller-Mærsk benytter i dag 15 til 20 forskellige flag for container-, tankskibe og forsyningsskibe.
Anders Würtzen, vicedirektør for offentlige anliggender hos A.P. Møller-Mærsk forventer, at flere skibe vil benytte det danske flag fremover.
- Den største flagnation er den danske, hvor rederiet i dag har cirka 130 skibe, et tal, der er stigende, siger Würtzen.
Danmarks Rederiforening glæder sig over, at den danske handelsflåde stiger støt og i dag er verdens sjettestørste.
Udviklingen bliver især hjulpet af, at Danmark i 2001 indførte den såkaldte tonnageskat, der er en slags vægtafgift, hvor den skattepligtige indkomst beregnes på basis af rederiernes lasteevne, den såkaldte tonnage.
For nylig udtrykte den svenske rederiforening bekymring over de favorable danske vilkår, der har medført, at svenske skibe nu udflager på stribe og særligt vender sig mod Danmark.
Indtil videre er skibene primært kommet fra andre EU-lande, men administrerende direktør for Danmarks Rederiforening, Peter Bjerregaard, håber på, at store udenlandske rederier vil overveje at sætte dansk flag på nogle af deres skibe.
/ritzau/