Flere flyselskaber smækker nu kassen i overfor kunder, der er strandet i udlandet på grund af askesky. Men selskaber skal betale, siger Statens Luftfartsvæsen.
Er du strandet i Asien eller USA på grund af askeskyen, skal dit flyselskab give dig fuld kompensation. Men det gør SAS ikke.
Danmarks Rejsebureau Forening er vrede over, at luftfartsselskabet har sagt til sine oversøiske kunder, at de fra den 21. april ikke længere kan få indkvartering og mad betalt.
- Når SAS selv definerer deres egne regler for, hvad de mener, man skal kompensere dets gæster med i ikke EU-lande, fritager det dem derfor på ingen måde over for reglerne, siger DRFs direktør Lars Thykier i en pressemeddelelse.
Foreningen opfordrer folk til at protestere over beslutningen på stedet, og gemme alle regninger, indtil de atter er hjemme. Her skal de så klage til Statens Luftfartsvæsen.
I Forbrugerrådet siger afdelingschef Vagn Jalsøe, at det SAS gør er ulovligt. Man har i Forbrugerrådet drøftet sagen med Statens Luftfartsvæsen, som er enig.
I SAS afviser man, at selskabet forbryder sig mod EU-reglerne.
Danmarks Rejsebureau Forening oplyser, at det ikke kun er SAS, der er løbet fra reglerne. Også Finnair, Norwegian og AirBaltic har meldt ud, at de ikke vil tilbyde deres strandede kunder hverken seng, vådt eller tørt.
KLM og Air France har fra staten af flyveforbuddet fralagt sig deres ansvar for assistance til strandede passagerer.
/ritzau/