Man kan ikke umiddelbart sætte lighedstegn mellem naturlige tilsætningsstoffer og syntetiske. Forbrugerne bliver vildledt, mener eksperter.
Fødevareindustrien anklages nu af politikere, Forbrugerrådet og eksperter for at vildlede forbrugerne ved at misbruge oplysninger om tilsætningsstoffer.
Selvom de naturlige tilsætningsstoffer ifølge Morten Busch Jensen, der forsker i farvestoffer ved Syddansk Universitet, i mange tilfælde er at foretrække frem for de syntetiske, er der ingen grund til at sætte lighedstegn mellem naturlige tilsætningsstoffer og sundhed, sådan som blandt andet Danone gør i en tv-reklame for et af sine yoghurtprodukter "Danonino". Det skriver Børsen FødevareSundhed torsdag.
- Man må ikke glemme, at farvestoffer - naturlige eller syntetiske - er til for at gøre en fødevare mere indbydende. I virkeligheden tilsættes de ofte produkter, der i udgangspunktet ikke er sunde, siger Morten Busch Jensen, civilingeniør i kemi og ph.d.-studerende ved Syddansk Universitet.
Orla Zinck, direktør for Dankost, det tidligere Dansk Catering Center er enig. - Naturen er i sig selv en meget giftig sag, og der findes mange syntetiske stoffer, som er fuldstændig harmløse. At naturlighed er sundhed, er blevet en myte af værste skuffe, siger Orla Zinck,
Han ser naturligheden misbrugt på hele madområdet, for eksempel i glorificerende historiefortællinger om maden og dens oprindelse samt med symbolladede emballager, skriver avisen.
I Forbrugerrådet opfordrer Camilla Udsen, forbrugerpolitisk medarbejder, til en politisk diskussion af begrebet naturlighed og til, at der formuleres en række retningslinjer, så kontrollen kan forbedres.
Hos Danone melder diætist Frida Keane hus forbi.
- Det er vigtig at huske, i hvilken kontekst Danonino markedsføres. Vi reklamerer ikke for det som et morgenmadsprodukt, men som et mellemmåltid, derfor kan man ikke sammenligne det med morgenmadsprodukter, siger hun til Børsen FødevareSundhed.
/ritzau/