Kristeligt Dagblad bliver ved med at skille sig ud i dansk presse. Oplaget vokser, og økonomien er positiv.
Kristeligt Dagblad kom godt ud af det forgangne år, viser koncernens årsrapport for 2010.
Som landets mest fremgangsrige avis med en oplagsvækst på knap to procent til 26.400 klarede Kristeligt Dagblad sig betydeligt bedre end de øvrige dagblade, der samlet oplevede en oplagstilbagegang på mere end fem procent.
Af årsregnskabet, der blev vedtaget på Kristeligt Dagblads generalforsamling mandag på Dansk Design Center i København, fremgår det, at avisens overskud efter skat er på godt tre millioner kroner, mens selskabets samlede omsætning blev på mere end 104 millioner kroner.
Kristeligt Dagblads chefredaktør og adm. direktør, Erik Bjerager, betegner selskabets resultat som tilfredsstillende.
- Det er ikke nemt at skabe oplagsfremgang i et trængt marked. Men Kristeligt Dagblads satsning på lødig og upoppet kvalitetsjournalistik og på kerneområderne tro, etik og eksistens har vist sig at være efterspurgt. Det er den satsning, der ligger til grund for oplagsfremgangen, siger han.
Udviklingen for avisens ni forskellige internettjenester var også positiv. 360.000 brugere benyttede sig i årets sidste måned af de forskellige internettjenester, der oplevede en samlet vækst i besøgstallet hen over året på 26 procent.
I sin årsberetning bemærkede bestyrelsesformand Hans Skov Christensen, at avisens redaktionelle linje er blevet styrket igennem de senere år. Avisen citeres oftere end før, og den journalistiske slagskraft er øget.
/ritzau/