Annonce
Erhverv

Handelsstrid mellem USA og EU rammer Harley-Davidson hårdt

Harley-Davidson lider under handelsstriden mellem USA og Europa. (Arkivfoto). Foto: Guillaume Souvant/Ritzau Scanpix

Den amerikanske motorcykelproducent Harley-Davidson lider under, at USA og EU har lagt tariffer på salget.

Den ikoniske amerikanske motorcykelproducent Harley-Davidson er hårdt ramt af handelsdisputten mellem USA og EU. Samtidigt har producenten gjort sig upopulær hos dele af sin kundegruppe i USA. Det viser regnskabet for første halvår 2019.

Harley-Davidson leverede 120.997 motorcykler i halvåret, hvilket er et fald på små 10.000 motorcykler eller 6,6 procent.

- Omsætningen fra motorcykel-segmentet faldt i andet kvartal på grund af færre leveringer. Driftsresultatet faldt primært på grund af lavere omsætning og øgede udgifter til tariffer.

I årevis har Harley-Davidson været presset af, at dens kunder blev ældre og ældre samt konkurrence fra andre producenter. I det seneste år har Harley-Davidson derudover været et politisk fokuspunkt.

USA's præsident Donald Trump brugte store dele af 2018 på at kritisere Harley-Davidson for at flytte produktion ud af USA, hvilket han tog som et personligt svigt, da de flyttede delvist grundet hans politik om at indføre handelsbarrierer

- En Harley-Davidson bør aldrig bygges i et andet land. Deres ansatte og kunder er allerede meget vrede på dem.

- Hvis de flytter, se, det vil være begyndelsen til enden - de overgav sig, de gav op, skrev Donald Trump på Twitter i sommeren 2018.

Det fik ham til at opfordre sine støtter til ikke at købe Harley-Davidson-motorcykler. I foråret er han dog vendt på en tallerken.

Omvendingen kom efter, at Harley-Davidson i sit regnskab for førte kvartal fortale om de problemer, EU-tariffer på dets motorcykler havde skabt.

Tariffer, der var modsvar på amerikanske, unilaterale tariffer på europæiske varer. Det fik Donald Trump til at støtte Harley-Davidson, da han mente af EU opførte sig "unfair".

Virakken har ikke gjort noget godt for Harley-Davidson. Omsætningen faldt i første halvår med ni procent til 2,6 milliarder dollar, og driftsresultatet faldt med 30,5 procent til 289 millioner dollar.

Selskabet øjner dog lys i horisonten, da man har fået godkendt af EU, at motorcykler produceret i Thailand vil kunne sælges i EU uden de tariffer, der pålægges amerikanske varer.

  • FILES-US-EU-TARIFF-TRADE-DISPUTE-HARLEY
    Harley-Davidson lider under handelsstriden mellem USA og Europa. (Arkivfoto). Foto: Guillaume Souvant/Ritzau Scanpix
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Millionfremgang hos lokal brugs

Dølle

Kæmpe p-kaos på Dølle: - Har aldrig oplevet noget lignende

Dølle

Dølle-slagsmål skyld i flere sigtelser

Dølle

Lørdag på Dølle: Masser af mennesker og traktortræk

Guldborgsund

Præst til rørt familie: - Han kan stadig være jeres forbillede

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Bikerpiger og "bøndernes dødsdruk": Se billederne fra årets Damefrokost

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Nu ryster Dølle igen: 1600 damer går fest-amok!

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Annonce
Annonce
Dølle

Ødelæggende vejr skaber problemer: Dølle kæmper for farbart marked

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Kunne ikke se sig selv fortsætte: Stopper efter træneruro

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag