Annonce
Erhverv

Heunicke: EU-afgørelse vigtig for Femern-finansiering

Trafikminister Magnus Heunicke under "Femernbelt Days"-arrangementet i København i starten af oktober. Foto: Anders Knudsen, arkivfoto

Transportministeren glæder sig over EU-afgørelse, der dømmer statsfinansiering af Øresundsforbindelsen lovlig.

Transportminister Magnus Heunicke (S) kalder det "en helt fundamentalt vigtig sejr for Danmark", at EU-Kommissionen har afgjort, at de såkaldte statsgarantier, som Danmark og Sverige har givet til selskabet bag Øresundsforbindelsen, er lovlige.

For det er ud fra samme model, at Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland skal finansieres.

- Femern Bælt-forbindelsen vil også blive finansieret på grundlag af statsgarantimodellen. Jeg er derfor glad for afgørelsen og ser frem til dialogen med kommissionen om Femern Bælt-projektet, siger han i en pressemeddelelse.

Transportministerens udmelding kommer, efter at EU-Kommissionen har afvist en klage fra rederiet Scandlines Øresund, der er ejet af Stena Line og Scandlines.

Rederiet mener, at statsstøtten er med til at forvride konkurrencen, men det har EU-Kommissionen altså nu underkendt.

Klagen blev indgivet i 2013 og gik dels på dansk og svensk statsstøtte til selve byggeriet af broen og driften, dels på en række forskellige danske skattefordele.

Kommissionen er nået frem til, at der faktisk var tale om statsstøtte, da støtten "gav en selektiv fordel til forbindelsen", men at tiltagene var nødvendige for, at projektet kunne blive gennemført.

En anden del af klagen gik på statsstøtte til byggeriet af adgangsveje og jernbaneforbindelser på begge sider af Øresund, men her er kommissionen nået frem til, at der ikke var tale om statsstøtte, sådan som EU's regler definerer den slags.

- Scandlines og den private kapitalfond, der ejer Scandlines, har kastet om sig med beskyldninger mod vores danske statsgarantimodel, men disse anklager er nu faldet til jorden som en våd karklud, siger Heunicke.

Scandlines Øresund har tænkt sig at føre sagen videre ved EU-Domstolen.

FAKTA:

* Øresundsbroen blev bygget i årene 1995-2000.

* Broen blev indviet for 14 år siden, og den samlede pris for hele forbindelsen beløb sig til omkring 30 milliarder kroner

  • 02FEM-Tunnel byg Heunicke
    Trafikminister Magnus Heunicke under "Femernbelt Days"-arrangementet i København i starten af oktober. Foto: Anders Knudsen, arkivfoto
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Millionfremgang hos lokal brugs

Dølle

Kæmpe p-kaos på Dølle: - Har aldrig oplevet noget lignende

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Guldborgsund

Præst til rørt familie: - Han kan stadig være jeres forbillede

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Bikerpiger og "bøndernes dødsdruk": Se billederne fra årets Damefrokost

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Nu ryster Dølle igen: 1600 damer går fest-amok!

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Annonce
Annonce
Dølle

Ødelæggende vejr skaber problemer: Dølle kæmper for farbart marked

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Sport

Kunne ikke se sig selv fortsætte: Stopper efter træneruro

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing