Butikkerne er med til at gøre ondt værre, når de tidligere og tidligere begynder at sætte varer på udsalg.
Butikkerne forværrer krisen ved at sælge julegaverne til udsalgspriser.
Nedgang i omsætningen presser mange butikker så meget, at de vælger at fremrykke udsalget og dermed sælge julehandlen for mindre, når de har allermest brug for mere, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
- Det er et klart krisetegn. Butikkerne har så svært at ved at betale regningerne, at de sætter julehandlen på udsalg, siger direktør Bruno Christensen fra konsulentvirksomheden Retail Innovation Scandinavia, til Jyllands-Posten.
I København har mange butikker allerede klistret udsalgsskilte i vinduet, og flere vil følge efter, vurderer Bruno Christensen.
- Det breder sig som ringe i vandet. Lige så snart nogen sætter varerne på udsalg, bliver konkurrenterne nødt til at følge med, ellers mister de selv juleomsætning, siger Bruno Christensen.
Seniorkonsulent Mette Skovgaard Frich fra analyseinstituttet Retail Institute Scandinavia peger ligeledes på, at udsalget er med til at gøre krisen værre.
Hun mener, det ville være bedre, hvis butikkerne slog bremsen i.
- Når butikkerne sætter udsalgsskiltene op før jul, er det et signal om, at nogen har brug for penge her og nu. Det er træls for de andre i branchen. Hvis de kunne vente til efter jul, ville alle tjene mere på juleudsalget, siger Mette Skovgaard Frich.
Forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen peger på, at danskernes jagt på de billigere varer er vokset gennem de seneste år:
- Der er ingen tvivl om, at jagten på de små priser er intensiveret. Det ser vi også i den vækst, der er i discount og genbrug, og vi ser det på den måde, som folk leder efter gode tilbud på nettet, siger hun Til Jyllands-Posten.
/ritzau/