Kaj og Andrea skal reklamere for frugt i supermarkederne. DR ser ikke noget problem i at tjene penge på den måde. Så længe figurerne reklamerer for noget sundt.
DR har for første gang sagt god for, at husets populære børnedukker skal reklamere for produkter.
I første omgang skal Kaj og Andrea bruges til reklamer for frugt i Føtex. Men der kan sagtens komme flere ting på paletten, siger chefen for DR Multimedie, Anders Kjærsgaard Sørensen.
Hvorfor skal Kaj og Andrea nu degraderes til frugtsælgere?
- Vi ser det ikke som en degradering overhovedet. Med vores figurer på grøntsagsposerne er vi med til at skabe en god dialog om mad og sunde madvaner. Vi forlænger de gode værdier, der ligger i DR's børneunivers.
Men hvorfor skal Kaj og Andrea have Føtex's prædikat på sig?
- Sådan ser vi ikke på det. Frugt og grønt hænger godt sammen med børneuniverserne.
Hvorfor går DR med til at reklamere for konkrete virksomheder?
- Vi bruger vores figurer fra fjernsynet på en anderledes måde. Det, synes jeg, giver god mening. Planen er, at det skal ud til alle butikker. Hele detailhandlen.
Ser du slet ikke noget etisk problem i, at folkekære børnefigurer bliver brugt som reklame?
- Jeg ser det som en 360 graders profilering af DR's værdier. Jeg synes, vi er med til at fortsætte og udvide det, som DR står for.
Giver det så ikke god mening, hvis Kaj og Andrea reklamerer for slik?
- Nej, for slik er jo ikke sundt, så det ville det ikke gøre. Vi laver hele tiden grundige analyser. Så Kaj og Andrea eller Anna og Lotte på slikposer, det kommer ikke til at ske. Det tør jeg godt kategorisk afvise.
Men helt ærligt, gør I det ikke bare for at tjene penge?
- Hvis det bare var for at tjene penge, så kunne vi være ti gange så store. BBC's tilsvarende multimedieafdeling har en omsætning på 10 milliarder danske kroner. Vi er langt mere kontrollerede. Og pengene går tilbage til programmerne.
Hvad bliver det næste skridt?
- Der er mange ting, vi overvejer, og vi ser også med stor interesse på, hvordan Rasmus Klump nu har fået sit helt eget legeland i Tivoli.
/ritzau/