Discountkæderne skal tænke ud af boksen for at gøre kundens oplevelse så behagelig som mulig, siger lektor.
Konkurrencen på markedet for discountkæder er massiv, og de kæmper om de samme kunder.
Det er blevet understreget af Coops regnskab onsdag, hvor det fremgår, at Coop har været nødt til at lukke 27 tabsgivende Fakta-butikker.
Én kæde forstår dog at skille sig mere ud end de andre, mener Per Østergaard Jacobsen, der er ekstern lektor på Copenhagen Business School (CBS).
- Dem der vinder lige nu, er Rema 1000. Rema 1000 tager hensyn til de omgivelser, det befinder sig i.
- Rema 1000 har for eksempel set, at det er cirka 44 procent af den danske befolkning, der består af én person i husholdningen. De gør mere ud af at have nogle fornuftige priser, selv om man ikke køber voldsomt stort ind, siger han og sammenligner med Netto:
- I Netto skal du for eksempel købe et helt kilo hakket oksekød for at få det til en fornuftig pris, siger han.
Han peger også på, at Rema 1000 har nogle gode tiltag som for eksempel en app. Den gør det muligt at dele sin indkøbsliste med andre, så de kan handle ind for en.
Ifølge Per Østergaard Jacobsen mangler der generelt nogen i Danmark, der tør at gøre tingene anderledes.
- I Norge og Sverige har man en service, hvor man sætter varerne i folks biler, så når man skal køre hjem fra arbejde, så er de pakket i bilen.
- Det er sådan noget, der kan være med til at flytte nogle markedsandele, siger han.
For at de danske discountkæder kan se frem til en lysere fremtid, så kræver det, at markedet bliver reguleret.
- Konkurrencen er jo massiv på den måde, at vi har en markedssituation, hvor vi i Danmark har cirka 25 procent for højt et salgsareal i forhold til det reelle behov, hvis vi sammenligner os med gennemsnittet i EU-lande og deres butiksnet.
- Det gør, at der er rigtig mange, der kæmper for at overleve. På et eller andet tidspunkt får vi reguleret markedet sådan, at antallet af butikker bedre passer til det reelle behov, siger han.