Lykkearmbånd skal bæres hele tiden. Men armbåndet kunne ikke holde til det - og det skal forbrugeren have at vide.
En mand ville glæde konen med et lykkearmbånd. Han købte ét, og i brochuren stod der, at det skulle bæres hele tiden og "være en del af ejeren". Lykken varede dog kun kort.
Sten og figurer på armbåndet blev slidte og rustrøde, og armbåndet kunne ikke holde til at blive brugt hele tiden. Men det havde køberen krav på at få at vide, da han købte armbåndet.
Køberen klagede - men den erhvervsdrivende afviste klagen med, at der var tale om almindelig slitage, oplyser Forbrugerstyrelsen, der ikke nævner, hvilket lykkearmbånd der er tale om.
Men der skal oplyses om særlige forhold, der har betydning for brugen af en vare, viser en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet. Og manden kunne efterfølgende ophæve købet.
- Det fremgår af brochuren, at armbåndet skal bæres hele tiden. Den sagkyndige har dog vurderet, at det ikke er muligt, da armbåndet har vist sig ikke at kunne klare almindelig brug, siger jurist i styrelsen Zenia Voss.
Hun siger, at det er den erhvervsdrivende, som hæfter over for forbrugeren, selvom det er producenten, der har udformet brochuren. Det skyldes, at købet er indgået mellem forbrugeren og den erhvervsdrivende
.
/ritzau/