Den kulturelle begivenhed Lys over Lolland er kandidat til Nordeas Erhvervspris 2010.
Lys over Lolland er kunst - men også et stædigt, vedholdende løft til selvtillid og kommercielle muligheder i hele landsdelen. Den sammenhæng er en af årsagerne til, at den årlige begivenhed er at finde som en af kandidaterne til Nordeas Erhvervspris 2010: Et skulderklap for en indsats, som har rettet projektøren indad mod landsdelen selv - og samtidig sendt masser af godt lys ud over omverdenen.
- Helt overordnet tror vi naturligvis på, at kultur og erhverv gensidigt styrker hinanden. Og skal vi have nye tilfflyttere og virksomheder, skal vi også kunne vise, at der er noget at byde på - også kulturelt. På en vis måde er arrangementerne altså også regulær markedsføring: Folk udefra får et helt andet syn på vores landsdel, fastslår Susanne Grue Jørgensen, kunstnerisk leder gennem alle 13 års Lys over Lolland - men kun en af mange som lægger kræfter i begivenheden.
- Der er cirka 50 frivillige, som virkelig knokler for dette her - suppleret med en flok uhyre professionelle mennesker, som rent teknisk står for udformningen af Lys over Lolland. Desuden skal vi ikke glemme, at vi har en enestående opbakning fra det lokale erhvervsliv. Og jeg mener enestående: Når jeg taler med kolleger og fagfolk andre steder, er de imponerede af den brede opbakning, Lys over Lolland har, siger Susanne Grue Jørgensen.
Når nogle ugers pusterum er overstået, skal et nyt udstillingsområde og nye oplevelser planlægges til 2012. Men grundopskriften bliver den samme: Lys over Lolland skal udspringe af landsdelens egen kunnen. Så kan man invitere gæster udefra ind “oveni”. Til en lokal begivenhed - med udsyn.