Annonce
Erhverv

Mærsk ser bedring for containerne efter drøje hug i 2016

Containerrederiernes indtjening er presset af lave fragtrater. Arkivfoto af skib fra Maersk Line. Foto: Free/Maersk Line

Mærsks administrerende direktør Søren Skou forventer smult vande for containerdivisionen i 2017.

A.P. Møller - Mærsks kerneforretning, Maersk Line, havde et rædderligt 2016. Priskrigen efter finanskrisen fortsatte med uformindsket styrke, og der var slagtilbud på fragt af containere.

Det gav et markant underskud i Maersk Line, der med sine over 630 containerskibe er verdens største containerrederi.

- De lavere fragtrater kunne tilskrives overkapacitet i markedet og en beskeden efterspørgsel. Maersk Lines fragtrater faldt markant på alle ruter, skriver Maersk Line i regnskabet.

Den gennemsnitlige pris Maersk Line tog for at fragte en container faldt da også til 1795 dollar i 2016. Mærkbart mindre end 2209 dollar i 2015 og tæt på en halvering fra 3284 dollar i 2008.

Da Maersk Lines gennemsnitlige udgift til at flytte hver container i 2016 var på 1982 dollar, og selskabet fragtede 10,4 millioner af slagsen, tabte rederiet markante 2,6 milliarder kroner sidste år.

I hjørnekontoret hos A.P. Møller - Mærsk er der dog håb for fremtiden. Her forventer administrerende direktør Søren Skou, at Maersk Line vil give et solidt overskud i 2017.

- Det gør vi, fordi der er langt bedre balance mellem udbud og efterspørgsel. Fjerde kvartal er det første siden 2010, hvor efterspørgslen voksede hurtigere end tilgangen af tonnage, siger Søren Skou på en telekonference efter regnskabet.

Derudover har det benhårde containermarked ført til, at antallet af konkurrenter er blevet mindre. Det tyder på bedre priser, da en tumultarisk konkurrence om overlevelse ofte får aktører til at gøre alt for at kapre kunder.

- Der har været en konsolideringsbølge i gang, og ud af de 16 globale containerrederier ved starten af 2016 er syv enten blevet absorberet eller er på vej til det - og et er endda gået konkurs (Hanjin, red.).

- Så kombinationen af konsolidering, en meget lavere tilgang af ny tonnage og vækst i efterspørgslen gør, at vi egentlig er relativt optimistiske for 2017, siger Søren Skou ifølge Ritzau Finans.

  • Skib 2
    Containerrederiernes indtjening er presset af lave fragtrater. Arkivfoto af skib fra Maersk Line. Foto: Free/Maersk Line
Annonce
Erhverv

Det koster at åbne nyt: Millionunderskud i første regnskab

Annonce
Annonce
Lolland-Falster

Økonomisk håndsrækning: Millioner på vej til Lolland og Guldborgsund

Lolland

Har vakt opsigt mange steder: Nu advarer de mod at lukke det

Sport

Tyskland med storsejr i EM-åbning

Indland

Tiltalt for Meng-drab skrev brutale noveller om bortførsler

EM-feber

Fodboldfeberen raser: Her kan du se Danmarks EM-kampe gratis

Nykøbing

Påvirket mand kørte cyklist ned: Politiet søger vidner

Guldborgsund

Nu begynder det: Stort vejarbejde påvirker trafik og busrute i månedsvis

112

Brand i ovn hev brandmændene ud af sengen

Lokal nyt

Langt fremme på landsplan: Så ofte flyver lægehelikopteren til Sydhavsøerne

Guldborgsund

"Han var nødt til at tage hjem fra arbejde, fordi han blev så rørt"

Vejret

Våd weekend på vej - lørdag kan give store mængder regn

Sport

Emma fra Lolland ror sig direkte i finalen ved EM

Guldborgsund

Bedste start i 20 år: Peger på flere årsager til succes

Politik

Bøllebank til de andre borgmestre! Sikrede sig Folkemøde-hattrick

Samfund

Alarmselskaber opkrævede ulovlige gebyrer

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Snart flytter de ind i den gamle Tøjeksperten: Skaber fremtidens butik

Sport

Sådan starter de lokale talenter ved cykelløb i Nakskov og Nysted

112

Bedste ven til 33-årig tiltalt kendte 13-årig pige, der blev bortført

Sport

Cykelfest i weekenden - Stor DM-generalprøve i Nakskov og Nysted

Lokal nyt

Vildt: Lokale får halv milliard tilbage i boligskat

Guldborgsund

Igen, igen, igen: Indsætter togbusser

Guldborgsund

Ændrer i sidste øjeblik: "Jeg har fået en god ide"