Det A.P. Møller-Mærsk-ejede containerrederi Maersk Line sparer millioner på at erstatte danske søfolk med asiatere. De koster nemlig kun en tredjedel i løn.
Få en halv million skattefrit og overlad dit job til asiater.
149 danske skibsofficerer har takket ja til frivilligt at kvitte jobbet og overlade det til billige indere og filippinere i Maersk Line. Målet var 170.
Marine HR-chef hos A.P. Møller-Mærsk Henrik Sloth er tilfreds med resultatet.
- Vi er ikke helt i mål på antallet, men vi har stort set nået målet på omkostningerne, og det er vi tilfredse med. Vi sparer et tocifret millionbeløb i dollar årligt i løn og omkostninger. Det er anselige summer, siger Henrik Sloth, der ikke vil konkretisere besparelsen nærmere.
A.P. Møller-Mærsk vil ikke ind på, hvor meget forskel der er i løn på en yngre dansk skibsofficer og en indisk. Men det vil direktør i organisationen Søfartens Ledere Fritz Ganzhorn.
- På de yngre skibsofficerer skal der ganges med tre, men når det gælder kaptajner, er der ingen forskel i lønnen, uanset om det er en dansk eller indisk kaptajn, siger Fritz Ganzhorn.
Udskiftningen af de danske skibsofficerer med indere og filippinere er i gang og forventes afsluttet hen over sommeren. Det er et led i den hestekur, som Maersk Line har været igennem, og som har vendt et dundrende underskud til overskud.
Rigtig mange af skibsofficererne har ifølge Fritz Ganzhorn fået op imod en halv million kroner under den skattefrie DIS-ordning.
- Det gør nok også, at nogle vælger at træde et skridt tilbage og tage den med ro for at se, hvad der sker, mens andre allerede igen har fået job. Det er jo højtkvalificerede folk, siger Fritz Ganzhorn.
Efter denne runde er der ifølge Henrik Sloth ikke aktuelle planer om flere udskiftninger ved fratrædelsesgodtgørelser i Maersk Line. Heller ikke i tankskibsrederiet Maersk Tankers er der planer om at skifte danske søfolk ud.
/ritzau/