Danskerne klager i stor stil over deres bank. Pengeinstitutternes ankenævn har modtaget over dobbelt så mange klager som i 2008.
Klagerne over banker vælter fortsat ind til Pengeinstitutankenævnet, hvor bankkunder kan klager over dårlig behandling i banken. Det skriver Børsen lørdag.
Selv om antallet af nytilkomne klager ikke bliver højere end sidste år, så ligger indgangen af klager stadig langt over antallet af klager fra 2008.
I 2008 lå antallet af indkomne klager på 569, mens det sidste år endte på 1304 og i år nok bliver cirka det samme.
- Indgangen af klager bliver nok ikke større end sidste år, men vi har en stor pukkel af sager, der venter på afgørelse, og ventetiden er ikke tilfredsstillende, siger Carsten Holdum, cheføkonom i Forbrugerrådet.
Forbrugerrådet sidder med ved bordet, når nævnet afgør klagesagerne. Omkring bordet sidder også repræsentanter fra Finansrådet og dommere.
Mange af klagerne drejer sig fortsat om bankers elendige råd til investeringer, for eksempel hedengangne Roskilde Bank, der groft solgte aktier i banken til kunderne for lånte penge.
Men en del af sagerne drejer sig om salg af overordentligt komplekse finansielle produkter som eksempelvis renteswaps til almindelige private bankkunder.
/ritzau/