Ombudsmanden kritiserer, at det tager for lang tid at behandle klager over ejendomsvurderinger.
Det tager alt for lang tid at få svar på en klage over for høje offentlige ejendomsvurderinger. Sådan lyder kritikken fra Folketingets Ombudsmand, der har fået tal for sagsbehandlingstiden fra landets 15 vurderingsankenævn.
Klagesager helt tilbage fra 2009 er stadigvæk ikke færdigbehandlet, og det er for lang tid. Sagspuklen skyldes ifølge Ombudsmanden en voldsom stigning i klager i 2008, hvor der kom cirka 21.900 klager mod cirka 4800 året før.
- Ankenævnene har gjort en hel del for at håndtere den store sagspukkel, men der er stadig lang vej igen, hvor borgerne vil opleve sagsbehandlingstider, som overskrider det acceptable, siger ombudsmand Hans Gammeltoft-Hansen.
- Derfor vil vi følge nøje med i, at myndighederne gør alt, hvad der er muligt for at komme problemet til livs, siger han.
Vurderingsankenævnene har taget en række initiativer for at få behandlet de mange sager. I 2007 var der 22 årsværk til betjening af vurderingsankenævnene. Siden er antallet af årsværk steget, så der i 2010 var 96 årsværk.
Derudover har man koordineret indsatsen på landsplan, så de ældste sager bliver behandlet først. De skal behandles, før sagerne fra 2010 og 2011, skriver ombudsmanden.
Det samlede antal klagesager i vurderingsankenævnene var også højt i 2009, nemlig 10.2178, mens antallet faldt i 2010 til 4329.
De offentlige ejendomsvurderinger er afgørende for, hvor meget en boligejere skal betale i ejendomsværdiskat. Og er vurdering for høj, bliver skatten altså også for høj.
/ritzau/