Et ud af fire servicejob kan sendes fra Danmark til udlandet, viser ny forskning. Dermed er det ikke længere kun fysisk produktion, der kan outsources.
Op mod 30 procent af danske servicejob i erhvervslivet og den finansielle sektor kan potentielt udføres fra andre lande. Det viser ny forskning fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet.
Det er dermed ikke længere kun virksomheders fysiske produktion, der kan outsources. Undersøgelsen baserer sig på over 3300 medarbejdere fra både offentlige og private organisationer.
De adspurgte har selv vurderet, om deres job kan udføres et andet sted fra eller af computere eller robotter.
- I mange job er det ikke så nødvendigt med for eksempel et specifikt fysisk sted, ansigt-til-ansigt-kontakt med kunder eller samarbejde med kolleger, siger professor Tor Eriksson, der står bag undersøgelsen.
Det betyder, at disse job potentielt kan klares per telefon, e-mail eller videokonference fra et andet land.
- Så der ligger en mulig udgiftsbesparelse for mange virksomheder. Vi vil højst sandsynligt inden for en fem- til tiårig periode se en stigende outsourcing inden for disse områder, siger han.
Kundeservice, telekommunikation, engrossalg, forsikring og rådgivning er nogle af de områder, som med tiden måske kan outsources. Det betyder blandt andet, at vi skal vænne os til at tale engelsk med rådgivere, når vi har brug for hjælp.
Men ifølge Tor Erikssons undersøgelse betyder det ikke det store for kvaliteten.
- En overraskende stor del af respondenterne mener ikke, at det i særlig høj grad vil svække kvaliteten, at man skifter fra dansk til engelsk. Det er mere et spørgsmål om tilvænning, siger Tor Eriksson.
Mange servicejob vil fortsat kræve fysiske møder med kunder og kolleger og kan derfor ikke flyttes.
/ritzau/