Annonce
Erhverv

Matas vil øge salg ved at forny butikker i gadebilledet

- Tallene taler deres eget tydelige sprog og bekræfter, at Matas må gå nye veje for at vende udviklingen, siger Matas-topchef Gregers Wedell-Wedellsborg. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Kampen om kunderne skal vindes ved at gøre Matas-butikker mere sanselige og personlige, lyder det fra topchef.

Stagnerende omsætning og vigende indtjening i detailkæden Matas skal vendes ved at investere i kædens butikker og øge salget på nettet. Butikkerne skal moderniseres, og varer købt på nettet skal kunne leveres samme dag.

Sådan lyder en ny strategi fra Matas, der onsdag fremlægger regnskabstal for det skæve regnskabsår 2017/2018.

- Tallene taler deres eget tydelige sprog og bekræfter, at Matas må gå nye veje for at vende udviklingen, siger topchef Gregers Wedell-Wedellsborg i en meddelelse.

Matas omsatte for 3,4 milliarder kroner i 2017/2018, viser selskabets regnskab. Overskuddet var 280 millioner kroner mod 339 millioner i 2016/2017.

Dermed landede omsætningen på samme niveau som året før, mens overskuddet var 59 millioner mindre.

For at vende udviklingen vil Matas gå mod strømmen i en tid, hvor salget af varer på nettet stiger. Kæden vil investere 600 millioner kroner over de næste fem år - og en stor del bliver i de fysiske butikker.

- Vi tror på den fysiske butik, men butikkens rolle bliver en anden i en fremtid med mere nethandel. Vi vil derfor modernisere vores butikskoncept - og åbne nye butikker. Det skal være mere sanseligt, mere personligt og nemmere handle i Matas.

- Vi kan også se muligheder i at lægge mindre butikker sammen til større og mere attraktive butikker. Til gengæld er alle vores butikker i dag sunde, så vi har ikke aktuelle planer om at lukke butikker, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

For at styrke salget af varer på nettet har Matas tidligere lanceret dag-til-dag levering over hele landet. Kunder i hovedstadsområdet kan nu få leveret samme dag, som de bestiller.

Mats-butikkerne er de senere år blevet presset fra flere sider i kampen om at sælge pleje- og skønhedsprodukter. Blandt andet har både supermarkeder og den nye butikskæde Normal intensiveret konkurrencen på markedet.

  • Matas vil øge salg ved at forny butikker i gadebilledet
    - Tallene taler deres eget tydelige sprog og bekræfter, at Matas må gå nye veje for at vende udviklingen, siger Matas-topchef Gregers Wedell-Wedellsborg. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Lolland

- Kommunen skubber ansvaret væk, og lægger det over på de frivillige

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Guldborgsund

Undrer sig over helt nye detaljer i brev

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Falster

Vakte opsigt på Falster: Nu bekræfter de vildt fund

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Lokal nyt

Advarer før pinsen: Tænk jer om

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Nykøbing

Stort galleri: Elevernes imponerende galla-ankomst

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Annonce
Annonce
Sport

Ljungquist med KO-sejr i eget stævne

Vejret

Weekenden bliver varm men slutter for en landsdel med byger

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t

Indland

Ni ud af ti danskere modtog sireneadvarsel på mobilen

Guldborgsund

Øretæver i luften: Kærestestrid endte galt

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud

Indland

Sort røg: Brand hos Novo Nordisk kan ses på 30 kms afstand