Annonce
Erhverv

Novo Nordisk bruger milliarder på tv-reklamer i USA

Novo Nordisk har de seneste fem år brugt fire milliarder kroner på at reklamere for diabetesmidlet Ozempic i amerikansk tv. (Arkivfoto). Foto: Joel Saget/Ritzau Scanpix

Alene i første kvartal i 2023 har Novo Nordisk brugt 300 millioner kroner på tv-reklamer i USA.

Novo Nordisk har i løbet af de seneste fem år brugt seks milliarder kroner på reklamer i amerikansk tv.

Det viser tal fra tv-analyseselskabet ispot.tv ifølge Børsen.

De seks milliarder er alene brugt på at reklamere for lægemidler, hvor molekylet semaglutid er hovedingrediens.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det gælder blandt andet for lægemidlerne Ozempic, Rybelsus og Wegovy.

Alene diabetesmidlet Ozempic har man de seneste fem år brugt fire milliarder kroner på at reklamere for på det amerikanske marked.

Det er da også det lægemiddel, der fylder mest i Novo Nordisk-porteføljen.

Af selskabets seneste årsregnskab fremgik det, at salget af dette middel voksede med 77 procent til knap 60 milliarder kroner i løbet af året.

Børsens artikel

- Vores mål er at forbedre behandlingen for mennesker med alvorlige kroniske sygdomme, og her er det nødvendigt med direkte kommunikation om, hvordan vores medicin kan hjælpe, forklarer Novo Nordisk om de høje tv-udgifter over for Børsen.

Ifølge mediet har de tre nævnte lægemidler i alt omsat for cirka 190 milliarder kroner siden 2018.

Novo Nordisk nyder lige nu særligt godt af, at vægttabsmidlet Wegovy har medvind.

Det fik i april selskabet til at opjustere sine forventninger til året.

Den 2. februar i år lød forventningerne, at både omsætning og driftsresultat ville vokse mellem 13 og 19 procent sammenlignet med sidste år.

Nu forventer Novo Nordisk, at salget vil vokse mellem 24 og 30 procent.

Der er ikke meget, som tyder på, at Novo Nordisk har tænkt sig at skrue ned for reklameudgifterne. I årets første kvartal har man nemlig brugt 300 millioner kroner på amerikanske tv-reklamer.

I den forbindelse oplyser selskabet til Børsen, at man er begyndt at køre tv-reklamer for det populære Wegovy-middel i udvalgte amerikanske delstater.

/ritzau/

  • FRANCE-HEALTH-TIKTOK-OZEMPIC
    Novo Nordisk har de seneste fem år brugt fire milliarder kroner på at reklamere for diabetesmidlet Ozempic i amerikansk tv. (Arkivfoto). Foto: Joel Saget/Ritzau Scanpix
Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Lolland

- Kommunen skubber ansvaret væk, og lægger det over på de frivillige

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Undrer sig over helt nye detaljer i brev

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Falster

Vakte opsigt på Falster: Nu bekræfter de vildt fund

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Annonce
Annonce
Nykøbing

Stort galleri: Elevernes imponerende galla-ankomst

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Lokal nyt

Advarer før pinsen: Tænk jer om

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Sport

Ljungquist med KO-sejr i eget stævne

Vejret

Weekenden bliver varm men slutter for en landsdel med byger

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt