Et studie med oral Semaglutid, der forventes at kunne sælge for 30 milliarder koner, har vist gode takter.
Novo Nordisk offentliggjorde tirsdag efter børslukketid resultaterne af det andet af i alt ti Pioneer-studier med sin diabetespille, oral Semaglutid, til behandling af type 2-diabetes.
Oral Semaglutid har potentialet til at blive en enorm sællert for Novo Nordisk, da det er diabetesbehandling på pilleform. Hvilket anses som værende mere attraktivt for patienterne en nålestik.
- Det ser efter vores vurdering ud til, at oral Semaglutid med stor sandsynlighed bliver ''bedst-i-klassen'' på markedet for tabletter, skriver Novo Nordisk-analytiker hos Sydbank Søren Løntoft Hansen i en kommentar.
Oral Semaglutid er en såkaldt GLP-1 analog. Det er et middel, som Novo Nordisk lancerede for små 10 år siden under navnet Victoza. GLP-1 analoger virker ved at stimulere bugspytkirtlens egen produktion af insulin.
Derfor gives GLP-1 analoger tidligere i behandlingsforløbet af diabetes. I 2017 solgte Novo Nordisk for 23,2 milliarder kroner Victoza.
Pioneer 2 studiet er det andet af 10 studier med oral Semaglutid. Der er allerede resultater fra det første, der også var gode.
I studiet er oral Semaglutid sammenlignet med konkurrenten Jardiance fra amerikanske Eli Lilly og tyske Boehringer Ingelheim. Det er også en tabletbehandling, dog med en SGLT-2 hæmmer og ikke en GLP-1 analog.
Oral Semaglutid viste sig bedre til at regulere blodsukkeret og gav et større vægttab end Jardiance.
- Data fra studier i Pioneer-programmet de kommende måneder vil efter vores vurdering danne et mere klart billede af oral Semaglutids effektmæssige profil.
- Det ændrer dog ikke ved, at Novo Nordisk med Pioneer 1 og Pioneer 2 resultaterne er startet utroligt stærkt.
- Vi hæver sandsynligheden for succes med oral Semaglutid til 70 procent fra 65 procent med et topsalgspotentiale for oral Semaglutid på 30 milliarder kroner, skriver Sydbank.