Novo Nordisk er under pres i USA. Selskabets topchef mener dog ikke, at alt er sort i sort.
USA's præsident Donald Trump er på krigsstien, kunderne raser over høje priser og konkurrencen er øget på Novo Nordisks vigtige marked i USA.
Men det behøver ikke gå så galt endda, siger administrerende direktør Lars Fruergaard Jørgensen i forbindelse med selskabets regnskab.
- Vi ser alle sammen, at der er meget diskussion om priserne i USA. Vi er komfortable for udviklingen i 2017, men det er et mere usikkert miljø, vi arbejder i, siger Lars Fruergaard på en telekonference.
USA har længe været et af Novo Nordisks vigtigste markeder.
Priserne kunne sættes op år efter år, flere og flere amerikanere fik diabetes og konkurrencen var moderat.
Men siden 2016 er konkurrencen øget, kopiprodukter er kommet på markedet og den politiske klasse med præsident Donald Trump i front har for alvor sat fokus på priserne.
I forhold til konkurrencesituationen mener Lars Fruergaard Jørgensen, at Novo Nordisks produkter i sidste ende vil vinde.
- Vi forventer, at priserne vil være under pres i lang tid. Der er en ny konkurrencesituation.
- Men vi har de bedste produkter i alle kategorier, så over tid venter vi, at de vil være foretrukket af læger og patienter, siger direktøren.
Donald Trumps bulder og brag mod medicinalindustrien venter Lars Fruergaard også vil gå let hen over Novo Nordisk.
- Vi investerer milliarder i USA og skaber tusinder af arbejdspladser. Det er det, som Donald Trump gerne vil have.
- Han vil have forskning, innovation og investeringer. Så det, han er ude efter, gør vi og har gjort det længe, før han kom til, siger Lars Fruergaard.
Ifølge Jyllands-Posten har Donald Trump luftet tanken om at lade amerikanere købe medicin i udlandet, hvor det er langt billigere.
Det vil dog ifølge Lars Fruergaard være ganske komplekst, så der ser han ikke som realistisk.