Et nyt myndighedscenter i Rødbyhavn skal rådgive arbejdsgivere og arbejdstagere om blandt andet danske arbejdsvilkår og skatteforhold.
Regeringen og Femern A/S har aftalt at oprette et lokalt myndighedscenter ved Femern-byggeriet, som skal sikre trygge og ordentlige arbejdsvilkår for danske og udenlandske arbejdstagere.
Det afslørede beskæftigelses- og ligestillingsminister Peter Hummelgaard (S), da han tilbage i august besøgte Femern-byggeriet.
- Det nye myndighedscenter skal være med til at sikre trygge arbejdsvilkår og ordentlige forhold for de ansatte på byggeriet, og at anlægsarbejdet foregår inden for lovgivningens rammer, lød det fra ministeren ved lejligheden.
Sigurd Nissen-Petersen, CSR-direktør ved Femern A/S, kan løfte sløret for, at det nye myndighedscenter åbner i løbet af oktober eller senest i begyndelsen af november afhængig af, hvornår de sidste praktiske detaljer kommer på plads.
- Vi er ved at indrette det tidligere Strandholmgård, som ligger lige op ad produktionsområdet med fem kontorområder, som myndighederne kan anvende, siger Sigurd Nissen-Petersen.
Strandholmgård
Myndighedscenteret kommer til at bestå af repræsentation af fem myndigheder. SIRI, som er Styrelsen for International Rekruttering og Integration under Udlændinge- og Integrationsministeriet, Arbejdstilsynet, Søfartsstyrelsen, Politiet og Skattestyrelsen.
Strandholmgård blev brugt til kontorbygning for Femern A/S, inden virksomheden overtog Danhotel i Rødbyhavn og gjorde det til bygherrecenter.
- Da kontorerne stod ledige på Strandholmgård, var det oplagt at bruge dem. De har den rigtige størrelse, og vi har sat dem i stand, og de har fået fem aflåselige kontorsektioner. Det ligger klos op ad produktionsområdet, så beliggenheden er rigtig god, siger Sigurd Nissen-Petersen.
En af grundene til, at man har valgt at etablere et lokalt myndighedscenter ved byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen skal findes i en sag om manglende arbejdstilladelser hos 28 russiske søfolk på to slæbebåde, der var beskæftiget på Femern-byggeriet.
- Sagen gav nogle overvejelser, og i forlængelse af det anså Transportministeriet det for en god idé at etablere et lokalt myndighedscenter set i lyset af projektets størrelse og kompleksitet. Projektet er jo Danmarkshistoriens største projekt. Budgetmæssigt er det dobbelt så stort som det hidtil største projekt Metro-Cityringen i København, siger CSR-direktøren.
Bedre dialog
Myndighedscenteret skal sikre et tættere samarbejde mellem de to konsortier Fehmarn Belt Contractors (FBC) og Femern Link Contractors (FLC) og myndighederne.
- Vi har en klar forventning om, at både vores konsortier og myndighederne benytter sig af den her mulighed for at få en mere smidig og tidligere dialog, så problemer bliver forebygget og forhåbentligt også undgået i forhold til overholdelse af dansk lovgivning, siger Sigurd Nissen-Petersen.
Han kan ikke sige noget om, hvor mange medarbejdere der skal arbejde i myndighedscenteret.
- Vi vil holde opstartsmøder med repræsentanter for konsortierne og myndighederne for at finde ud af, hvad behovene er. Det er op til konsortierne og myndighederne at finde ud af, hvordan den konkrete tilstedeværelse skal være, siger Sigurd Nissen-Petersen.
Konkret sagsbehandling
For Skattestyrelsens vedkommende er formålet med at være en del af det lokale myndighedscenter at sikre, at de entreprenører og arbejdstagere, der skal være en del af Femern Bælt-byggeriet, betaler korrekt skat.
- Vores første store opgave bliver at få de mange udenlandske arbejdstagere registreret korrekt, så de fra start betaler den rigtige skat. Det er vi allerede i dialog med de store entreprenører om. Og ved at være til stede lokalt, får vi en rigtig god mulighed for også at have en tæt dialog med dem, der skal arbejde på byggeriet, udtalte underdirektør i Skattestyrelsen, Bente Bill, forleden.
For SIRI kan arbejdsopgaverne konkret være sagsbehandling af opholds- og arbejdstilladelser, når der kommer rykind af nye folk.
- Vi ved det ikke endnu, men man kan godt forestille sig, at der kan komme folk fra både EU-lande og ikke-EU-lande, og der er sagsbehandling på begge kategorier, siger Sigurd Nissen-Petersen.
Arbejdstilsynet har sin daglige gang på projektet, og Søfartsstyrelsen varetager myndighedsbetjening i forhold til de marine aktiviteter.
Arbejdstilsynet og Søfartsstyrelsen har også snitflader, og der kan man bruge det lokale myndighedscenter dels til møder med hovedentreprenøren, men også i forhold til forskellige spørgsmål vedrørende dansk lovgivning og med hensyn til tilsynsaktiviteter.
Politiet har ofte en understøttende funktion i forhold til flere af de andre myndigheder. Og hvis der ulykkeligvis skulle ske en ulykke, vil politiet rutinemæssigt blive involveret.