Forbrugerombudsmanden foreslår anklagemyndigheden, at DSB slipper med en bøde på 800.000 kroner for spam-sms.
Det kan som bekendt være en dyr fornøjelse at sende mange sms'er.
Det må DSB sande, efter at Forbrugerombudsmanden nu har politianmeldt DSB for uretmæssigt at have sendt en sms med tilbud om køb af klippekort til godt 200.000 kunder.
Forbrugerombudsmanden har over for anklagemyndigheden indstillet, at sagen kan afgøres med en vedtagelse af en bøde på 800.000 kroner til DSB, og en sådan bøde accepterer DSB i en pressemeddelelse.
Den omstridte sms blev ved en fejl sendt den 2. juli til kunder, som DSB havde mobilnummer på, fordi de tidligere havde købt en billet via deres mobiltelefon.
Men da kunderne ikke på forhånd havde givet samtykke til at modtage tilbuds-sms'er, betragter Forbrugerombudsmanden sms'en som ulovlig spam.
Og DSB erkender fejlen.
- Der er tale om en enkelt svipser, hvor udsendelsen desværre ikke helt lever op til kravene til elektronisk markedsføring. Det beklager DSB, siger chefjurist hos DSB Kim Munch Lendal og tilføjer:
- Det er heldigvis kun få kunder, der har reageret negativt på vores fejl. Vi er alligevel rigtigt ærgerlige over forløbet, idet DSB som ansvarlig virksomhed naturligvis skal overholde gældende lovgivning.
Forbrugerombudsmanden nævner som en formildende omstændighed, at DSB efterfølgende har gjort en række ting for at forhindre lignende fejl i fremtiden, ligesom DSB har medvirket aktivt til sagens oplysning.
/ritzau/