Annonce
Erhverv

Professor: Brintfabrik kan blive afgørende for danske klimamål

En række danske virksomheder planlægger at bygge en fabrik, som skal få vedvarende energi fra vindmøller omdannet til brændstof til lastbiler, skibe og fly. (Arkivfoto). Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Potentialet er enormt i danske selskabers plan om at producere bæredygtigt brændstof, vurderer professor.

Danske selskabers planer om at bygge en enorm brintfabrik, der skal forsyne lastbiler, skibe og fly med grøn energi, er "helt afgørende" for at kunne indfri de danske klimamål.

Det vurderer Brian Vad Mathiesen, som er professor i energiplanlægning ved Aalborg Universitet.

- Det her er jo et ekstremt ambitiøst projekt med ekstremt stærke parter involveret, siger han.

- Jeg har ikke til dato hverken i Danmark eller globalt set sådan en skarp satsning med sådan et stort perspektiv for at få vedvarende energi og elektroner fra vindmøller ned i tanken på lastbiler, skibe og fly.

Det er Mærsk, Ørsted, transportfirmaet DSV, SAS, Københavns Lufthavn og rederiet DFDS, der ifølge Berlingske står bag projektet.

Fabrikken skal ifølge planen være fuldt udbygget i 2030, hvor den vil kunne levere mere end 250.000 ton bæredygtige brændstoffer om året.

I forhold til de danske klimamål om en 70 procents reduktion af CO2 i 2030 - og et CO2-neutralt Danmark i 2050 - vil det være en rigtig god start, vurderer Brian Vad Mathiesen.

Han er en af dem, der står bag ingeniørforeningen IDA's klimaplan, som leverer beregninger og anbefalinger for, hvordan Danmark kan indfri klimamålene.

Og potentialet i planen om brintfabrikken flugter fuldstændigt med de beregninger, lyder det fra professoren.

- Potentialet er ret voldsomt, hvis planens tre faser lykkes, så kan det her været med til at give et kraftigt rygstød til klimamålene, siger Brian Vad Mathiesen.

Det er særligt positivt, at planen tænker den komplicerede opgave med at omdanne energi til flybrændstof sammen med de mere tilgængelige opgaver med at producere grøn brændstof til lastbiler og skibe.

Men han påpeger, at den første brintfabrik ikke vil være nok for at komme i mål.

Efter 2030 vil planen skulle skaleres op omkring fire til fem gange, og der skal bygges yderligere brintfabrikker, lyder vurderingen fra Brian Vad Mathiesen.

I første omgang vil selskaberne sætte gang i en forundersøgelse af projektet. Planen er, at fabrikken skal bygges syd for København.

  • PLUS Verden køber mere dansk klimateknologi
    En række danske virksomheder planlægger at bygge en fabrik, som skal få vedvarende energi fra vindmøller omdannet til brændstof til lastbiler, skibe og fly. (Arkivfoto). Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

NFH i DM-semifinalen efter gigantisk drama

Guldborgsund

Har ligget der i årtier: Nu skal den rives ned

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er semifinalen

112

Skib i brand i Køge - sundhedsskadelig røg driver ind over byen

Lokal nyt

- De er lige så farlige, som lastbilerne er i trafikken

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt

Lolland

Lokal kirke får over 700.000 kroner til istandsættelse

Dølle

Husker du? Når damerne går fest-amok

Sport

Skæbnekamp for NFH: - Det vil være en kæmpe skuffelse

Indland

EasyPark får millionbøde: Oplyste ikke tilstrækkeligt om gebyr

Lolland

Vestas udvider i Nakskov og søger ansatte

112

Se video af voldsom bådbrand: - Det så grimt ud

112

Butikstyve scannede selv - men de glemte noget

Guldborgsund

Ny redningsbåd til Gedser endelig i udbud

Lokal nyt

TV2 Øst-direktør færdig: Her er afløseren

Annonce
Annonce
Femern

Medie: 41-årig dræbt i ulykke på Femern-byggeplads

Dølle

Dansk toppolitiker besøger Dølle

Indland

Sjællændere indtager frontlinjen i kampen mod sjælden flåtvirus

Udland

Fire betjente er dræbt i skyderi i amerikansk forstad

112

Fuld og påvirket mand blev stoppet to gange på to timer

Guldborgsund

Tekniske problemer: Bro lukket

Guldborgsund

Fra Lolland til Vendsyssel: Blomsterkongen Mark erobrer Nordjylland