Annonce
Erhverv

Regeringen er i tæt dialog med Sverige om presset SAS

Coronakrisen koster dyrt for SAS, der har brug for flere penge. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

SAS taber milliarder, og regeringen indikerer, at en redningsplan vil koste andre aktionærer dyrt.

Den danske stat er i dialog med den svenske stat om at sikre en løsning for det pressede luftfartsselskab SAS, der for en stor dels vedkommende er ejet af Danmark og Sverige.

Det skriver finansminister Nicolai Wammen (S) i en kort kommentar.

Det gør han på dagen, hvor SAS har aflagt regnskab for sit andet kvartal - de tre måneder, der sluttede med april. Selskabet havde et underskud på 2,5 milliarder danske kroner i perioden.

- SAS er central for Danmarks tilgængelighed og danske arbejdspladser, virksomheder og økonomien generelt.

- Den danske stat er i tæt dialog med blandt andet den svenske stat samt SAS' ledelse om at finde en langsigtet løsning for selskabet, som blandt andet vil kræve ansvarsdeling med andre investorer i SAS, skriver Nicolai Wammen (S).

Den sidste sætning får luftfartsanalytiker hos Sydbank Jacob Pedersen til at løfte øjenbrynene. Han ser en indikation på, at Danmark ikke vil stå alene, når det kommer til at holde SAS flyvende også efter krisen.

- Jeg læser det klart som, at den danske stat ikke vil være den eneste, der redder SAS. Der er rigtig mange aktionærer i SAS i dag, og deres værdier er forsvundet.

- Det må være dem, der i første omgang må betale. Så er der mulighed for, at leasingselskaber og obligationsejere, der også har tilgodehavender, må tage tab, inden Danmark går med ind i en redning, siger han.

Hidtil har Danmark og Sverige, der ejer henholdsvis 15 og 14 procent af SAS, holdt for, når det kom til redningspakker til SAS.

Og Jacob Pedersen mener da heller ikke, at SAS får lov til at gå konkurs.

- Du ville høre braget af, at jeg faldt ned fra stolen, i hele Danmark, hvis SAS forsvinder.

- Men pengekassen er tom, og der skal milliarder i kassen, hvis de skal overleve. Og dem vil Danmark formentlig ikke komme med alle sammen, siger Jacob Pedersen.

  • En næsten mennesketom Københavns Lufthavn.
    Coronakrisen koster dyrt for SAS, der har brug for flere penge. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

Dølle

Tumult til vild Dølle-koncert

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Dølle

Kondomer, bolcher og slikkepinde i lange baner

112

Fik slag i hovedet på marken

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Indland

86.000 danskere er afhængige

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annonce
Annonce
Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen