SF fremlægger ny bankpakke med syv punkter, der skal styrke bankens kunder i forhold til banken.
Det skal være nemmere, billigere og mere trygt at være kunde i en bank. Det mener SF, der fremlægger forslag til en ny bankpakke - denne gang for kunderne. Blandt forslagene er, at bankernes tilbud fremover skal være omfattet af markedsføringsloven.
Det skal ifølge partiet sikre, at forbrugerne kan stole på den information, som de får fra bankerne.
- Det er helt mærkværdigt, at bankerne i dag ikke er omfattet af markedsføringsloven. Alle andre, der vil sælge noget, får Forbrugerombudsmanden på nakken, hvis de ikke oplyser korrekt, siger Pia Olsen Dyhr, forbrugerordfører for SF.
Hun mener, at bankerne efter finanskrisen har rådgivet mere risikovilligt. Dermed er en del kunder, der ønskede en sikker investering, havnet med et risikabelt produkt, vurderer hun.
I mange sager vil banken ikke at betale penge tilbage, heller ikke selv om de har tabt sager i ankenævn.
- Vi skal have en lov om finansiel rådgivning. I dag bygger det på god skik-regler, men det virker ikke. Det skal stå klart, hvad der er god rådgivning, hvad en rådgiver må og hvad der er et sikkert investeringsprodukt, siger Pia Olsen Dyhr.
SF foreslår også, at der som i rejsebranchen indføres en erstatningsordning, så en fælles bankpulje udbetaler kunderne penge i klagesager, når de vinder sagen i et ankenævn.
Dermed bliver det banken, der har pengene ude at svømme, mens sagen afgøres i retten.
SF ønsker også mere synlighed om gebyrer og om den støtte banken giver til et politisk parti eller i sponsorstøtte. Desuden vil man have hurtigere overførsel af penge mellem bankerne, så den tid sættes ned fra tre dage til en.
Endelig vil SF indføre en dags godkendelse af lånedokumenter, så unge, der bliver fristet af hurtige lån, kan nå at tænke en ekstra gang.
/ritzau/