Slikproducenten Toms er godt oppe i omdrejninger igen efter nogle coronaprægede år.
Det viser selskabets årsrapport for 2022, som mandag formiddag er blevet offentliggjort.
Selskabets omsætning voksede fra cirka 1,6 milliarder kroner i 2021 til knap 1,8 milliarder kroner sidste år.
Overskuddet efter skat steg med knap 16 millioner kroner til 72 millioner kroner.
- En del af denne vækst kommer fra forretningsforbedringer især i det svenske marked, eksportmarkeder og rejsehandlens tilbagevenden, siger topchef Annette Zeipel i en skriftlig udtalelse i årsrapporten.
Det sker, efter at resultatet især i 2020 - og også i et vist omfang 2021 - var ramt af coronapandemien.
Den stigende omsætning i 2022 er i øvrigt også drevet i vejret af prisstigninger, som Toms har indført som modsvar på omkostninger i forbindelse med inflationen.
Fra Toms side fremhæves den fortsatte udvikling af produkter som et vigtigt led i forretningen.
Blandt andet er deres kendte chokoladebar guldbarren, som selskabet nu sælger under navnet Guld Barre, blevet relanceret, samtidig med at selskabet har indført en hjerteformet udgave af Anthon Bergs guldchokoladeæske.
- Vi vil fortsætte med på denne måde at drive udviklingen af kategorien og hermed styrke vores markedsposition og skabe værdi for vores kunder, siger Annette Zeipel i en pressemeddelelse.
Danmark er Toms' største marked, og salget i de dansk-tyske grænsebutikker spiller en vigtig rolle for selskabet.
Blandt andet Tyskland og Sverige er også vigtige markeder for slikselskabet, som også producerer blandt andet Feodora.
/ritzau/