Tog, bus- og biludlejningsselskaber har nødplaner klar, hvis askeskyen lukker luftrummet igen.
Belært af erfaringerne fra sidst, hvor askeskyen skabte kaos i de europæiske lufthavne, følger man askeskyen tæt hos DSB, biludlejningsfirmaer og busselskaber og har nødplaner klar, hvis luftrummene bliver lukket.
- Det blev jo mere eller mindre kaotisk sidst, fordi ingen var forberedte på, hvor store konsekvenser det fik i hele Europa, siger Kasper Østervig, servicecenter manager hos Hertz biludlejning.
Her er man blandt andet klar til at indkalde ekstra personale til at besvare telefoner og mails fra strandede flypassagerer.
Hos DSB får man allerede henvendelser fra bekymrede danskere, som overvejer at skifte flybilletten ud med en togbillet.
- Man kan se, hvordan skyen nærmer sig, og det skaber utryghed hos kunderne. Men vi er klar til at indkalde ekstra mandskab med kort varsel, forberede større tog og indsætte busser, hvis det bliver nødvendigt, siger Tony Bispeskov, trafikinformationschef hos DSB.
Selvom en askesky over Danmark vil give mange kunder i butikken hos DSB, så afviser Tony Bispeskov, at han krydser fingre for lukkede luftrum.
- Vi er i sagens natur ikke kede af, hvis der kommer flere kunder i butikken. Men vi lever af at have glade kunder, så vores fokus er lige nu, at vi skal være i stand til at levere et godt produkt, siger Tony Bispeskov.
Også busselskabet Gråhundbus har ekstra busser klar i garagen og følger skyen fra den islandske vulkan, Grimsvötn, tæt.
Da askeskyen lagde luftrummet øde sidste gang, var der flere historier om, hvordan desperate passagerer prajede taxaer til Paris, Bruxelles og endda Istanbul.
Men alt i alt var askeskyen en rigtig dårlig forretning for taxabranchen, siger Niels Kaae, administrerende direktør for Taxa 4x35. Han krydser derfor fingre for, at den islandske vulkan falder til ro igen.
- 15 procent af vores ture går til og fra lufthavnen, og det giver 300.000 kroner om dagen. Det kan de få, lange ture, som askeskyen gav, slet ikke leve op til, siger Niels Kaae.
/ritzau/