TV 2 får et lille underskud i 2009 efter stort underskud på hovedkanalen og stort overskud på andre tv-kanaler.
Tv-stationen TV 2 forventer nu at få et underskud før skat på 15-20 millioner kroner i 2009. Det viser foreløbige tal fra tv-virksomheden.
Hovedkanalen giver TV 2 et tab på 350 millioner kroner, mens nichekanalerne giver et plus på 330 millioner kroner. Dermed er skævvridningen i økonomien forværret, oplyser selskabet.
Omsætningen på tv-reklamer faldt med 21 procent til godt 1,2 milliarder kroner. Omsætningen på abonnementer steg med 33 procent til 615 millioner kroner, takket være flere seere og højere priser på nichekanalerne.
Den kommercielle seerandel er faldet fra 59,9 procent i 2008 til 57,9 procent i 2009. Hovedkanalen er udsat for et langvarigt, strukturelt fald, blandt andet på grund af den øgede konkurrence på tv-markedet.
Hovedkanalen har mistet seerandel fra 49,1 procent i 2008 til 45,6 procent i 2009. Omvendt har nichekanalerne øget andelen fra 10,8 procent til 12,2 procent.
- Et underskud er naturligvis ikke tilfredsstillende, men i en tid med økonomisk afmatning, hård konkurrence på tv- og annoncemarkedet og snævre politiske rammer for TV 2 er resultatet acceptabelt, siger TV 2-formand Lars Liebst.
- Vi er glade for fremgangen for nichekanalerne, men den stigende skævvridning mellem overskuddet på disse og underskuddet på hovedkanalen er uholdbar, mener han.
TV 2s hovedkanal er presset af blandt andet mange nye tv-kanaler hos konkurrenterne og den øgede konkurrence ved lukningen af det analoge sendenet.
- Omvendt har TV 2 i 2009 haft nye, markante programmer inden for blandt andet comedy, fiktion og fakta plus god seertilslutning til mange velkendte programserier og stor succes med alle nichekanalerne, siger TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup.
/ritzau/